En sida av myntet!



I DN idag skriver konstnären Lars Jonsson och filmaren Jan Troell om vindkraften och de menar att snurrorna inte bara förfular landskapet de kan också påverka oss på ett sätt som inte är nyttigt för oss som människor.

Det gläder mig att vi nu börjar få lite vind i seglen när det gäller vindkraftsidiotin. Dessa monster som inte bara förfular, de är extremt dyra och producerar dyr el samtidigt som de är osedvanligt ineffektiva, borde med det snaraste förpassas till glömskans kyrkogård.

Till all denna idioti skall det denna vinter läggas risken för is som kan fara iväg som projektiler och som kräver ett säkerhetsavstånd på minst 300 meter. Själv har jag länge tänkt på just den risken när jag kör E22:an norr om Lund. Där står möllorna och vispar alldeles vid vägkanten.

Det innebär således att man tillåter farliga ting och man inte bara förfular, man tummar på säkerheten också. Men det är klart, kan man, likt plantan Carlgren, ena sekunden stå och slå sig för bröstet och säga sig vilja förbjuda kvicksilver samtidigt som man inför kvicksilver i vartenda hem via lågenergilampor, då kan man nog hävda att vindsnurrorna är bra också.

Men det gläder mig att debatten börjar gå i riktning mot sans och vett.

Och se upp med "installerad effekt"; det är inte detsamma som vad som produceras. Dagens läge ser du här (och det har blåst rejält nu ett tag):



Kommentarer
Postat av: Doktor D

Jag blir personligen helt galen när jag ser vindkraftverken. Det är den värsta miljöförstöringen jag varit med om under mina levnadsår. Att bedragare och oseriösa, ovetenskapliga utredningar står bakom satsningen gör inte saken bättre. Jag känner en stor ångest över de intrång som görs i naturen. har själv flyttat ut på landet för naturens skull, och nu är allt förstört. Utbyggnaden måste stoppas och de vindkraftverk som redan har kommit på plats måste omedelbart monteras ned.

2010-12-30 @ 09:04:55
Postat av: Ipse Cogita!

Dotor D:



Håller med och det allra värsta är att ingen seriöst tar tag i såväl ekonomi- som effektbluffen!



Hitintills har dock makthavarna en dold agenda, även om den är dåligt dold. De spelar helt enkelt på folks okunskap och rädsla och nu ser vi också att vädret i deras huvud också har med klimatet att göra, det som man alltid hävdar är fel.



De säger ju faktiskt att den globala uppvärmningen gör våra vintrar kallare!

2010-12-30 @ 09:31:59
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JJ

Året runt sveper skuggor över hus och hem på Söderslätt.

http://www.youtube.com/watch?v=ApIInHtfQIg



Det är jobbigt att vara ute eftersom man reagerar varje gång skuggan sveper förbi.

Det går inte att vara i rummen mot vindkraftverken eftersom skuggorna även sveper in genom fönstren.

Dessa vindkraftverk ägs kristdemokrat Otto Von Arnold.

Uppenbarligen är han mer intresserad att göra en bra förtjänst än att visa hänsyn till närboende.

Vindkraftverken stängs inte av för att förhindra skuggor.

2010-12-30 @ 09:42:37
Postat av: Ipse Cogita!

JJ:



Glöm inte att den som äger dessa tre får 150.000:- per styck varje år av dig och mig;)

2010-12-30 @ 11:23:40
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0