Dum f...n i Piteå




Många kanske inte vet att demens är en sjukdom som inte är psykisk utan fysisk. Bryter du benet, får problem med hjärtat eller något annat så blir du omhändertagen, inte inlåst utlämnad till dig själv. Det är fullständigt klart att du får omsorg och, om så går, behandling.

Har du cancer eller andra tuffa sjukdomar så ställer alla upp så långt det går, inklusive vistelse på hospice. Du blir, i de flesta fall, hjälpt ända in i döden. Har du en dj...la tur så har du släktingar och vänner som stöttar dig på din sista resa.

Dementa behandlas däremot som om de hade en psykisk sjukdom och i Piteå finns det stollar som inte fattat ett skit. Här låser man in folk för att de kan hamna ute i snön! Alternativet vore ju att de kunde ha folk på plats för att ge värme och kärlek samtidigt som man såg till att de dementa inte "rymde".

De dementa kan ge sig ut på de mest fantastiska vandringar beroende på sin fysiska sjukdom (i Japan sätter man speglar på insidan av dörrarna för att de dementa skall tro att någon kommer, och då vänder de om. Men det är ingen bra idé men kanske bättre än inlåsning). Lösningen på det problemet i Piteå är att låsa in "dårarna". Inte att ge omsorg, inte att ge värme och kärlek och jag anser att detta förfarande är långt utanför all anständighet som vi som ett högtstående samhälle skall stå för.

Men det är klart, de dementa är ju på grund av sin sjukdom en mycket enkel grupp att köra över. Låt mig lysa skam över alla idioter inom äldreomsorgen som resonerar som man gör i Piteå.

Nu är ju mannen sprungen ur det privata och han har väl lärt sig mycket om ekonomi och så men det bär nog inte så långt när det gäller de dementa i Piteå:



Han kan ju ha rätt i att det är viktigt att lusten för att arbeta är viktigt men sen slirar det betänkligt. Effektiv organisation är jag alltid rädd för eftersom det oftast betyder att någon får för sig att det handlar om pengar, vilket det självfallet inte gör. Sen är det ju bra att han förstår den politiska processen, även om jag anar att det i hans fall betyder att följa idiotiska lekmäns knasiga beslut ända in i det så berömda kaklet.

Hade han, Mikael, behandlat barn med "spring i benen" på liknande sätt så hade han inte bara fått en fot i baken, jag tror inte han "överlevt" julen.

Sen verkar det som om pågen är konsekvent, patienter vid fler boenden låses tydligen in på samma sätt, men den typen av konsekvent beteende ger jag inte mycket för.

Han följer såklart inte Socialstyrelsens beslut att ge fan i att låsa in folk, och så kan man faktiskt göra i detta land, utan påföljd vilket i sig är en skam. Tjänstemän kan göra vad tusan som helst utan att det får konsekvenser vilket får bli en annan bloggpost.

Men gå nu hem alla ni Mikaelere och fira jul i lugn och ro, de gamla och sköra är under full kontroll — inlåsta!

SvD DN


Kommentarer
Postat av: Anonym undersköterska

Jag har jobbat på en mängd demensboenden, att det finns ett kodlås i slutet av avdelningen där dementa inte kan komma ihåg de fyra siffrorna (det som i media är den HEMSKA INLÅSNINGEN) har jag aldrig upplevt som något som de dementa själva har fått ångest av. Jag skulle säga att 9 av 10 demensboenden i Sverige fortfarande har kodlås, men man talar inte om det utåt för det har blivit en sån krock mot Socialstyrelsens verklighetsbild sen beslutet i somras. Snart ser vi väl skräckrepotage om att dagis har hasp på dörren också! Du tar själv upp en liknelse med barn med spring i benen, vet du att det är standard med en liten säkerhetsspärr i vuxenhöjd på ytterdörren till förskolor?



Och annars...färgen på tapeten kan vara ett mycket större orosmoment än hur dörren fungerar. Det blir väldigt individuellt hur man börjar tolka omgivningen när sjukdomen gått så långt att ett särskilt boende krävs. Kanske man tror att en låst dörr till ett städförråd är ytterdörren lika gärna...förr att på den sidan satt dörren i ens barndomshem?

SJÄLVKLART ska det finnas mer personal, men hur mycket personal det än blir så kan det alltid hända att t.ex. två personal behöver duscha någon, samtidigt som annan personal hjälper någon som ramlat i köket, samtidigt som en behöver hjälp på toaletten etc etc. - då kan tant Agda, 89 i bara sitt nattlinne kliva rakt ut i kylan/motorvägen whatever en obevakad minut (vi HAR god tillsyn, kodlåset är en extra säkerhet för de stunder det alltid kan brista ÄVEN om man skulle vara 9 personal på 9 boende)för hon tror att hon är femton år och ska ut på sommarängen och mjölka kossorna. Tro, mig, jag har varit med om sådant när kodlåset inte fungerat, det är inget kul de timmarna folk är borta och kommer hem med poliseskort genomfrusna, hungriga och förvirrade efter att bytt planlöst mellan spårvagnslinjer hela natten och man bara kan hoppas att det inte råkat ut för elakheter de inte kan återge. Såna händelser kommer öka explosionsartat om alla demensboenden i Sverige slutar med kodlåsen. Många dödsfall (ja, bara jag vet själv om en tant som gick ut från grannavdelningen och ner i en sjö och frös ihjäl, trots god bemanning, men all personal höll på att hjälpa folk att komma upp - på denna avdelning vaknade många samtidigt - och en ouppmärksam anhörig såg inte att en tant följde med bakom ryggen - visst, just då hjälpte inte kodlåset ändå - men sånt skulle hända varje månad utan kodlås).



Tycker han chefen i Piteå är modig, han står för det han gör tvärtemot hundratals chefer på demensboenden i landet som bara upprätthåller "inlåsningen" i tysthet. Men det är OCKSÅ skit att han inte ordnat nattbemaningen. Ett rätt, ett fel. Sen vet jag inte om jag tycker det är så mycket bättre på alla ställen där folk får fysiska åkommor, har varit på studiebesök på hospice, ingen jättestor skillnad på personaltätheten jämfört med demensavdelning jag jobbar på nu. Dessutom uppkommer heller aldrig behovet av kodlås där eftersom man knappast springer omkring hela dagen bakom rollatorn när man är i det skicket att man beviljas plats för palliativ vård.



Dessutom tycker jag på något sätt att du i din text nervärderar människor som har psykisk sjukdom på riktigt - vuxna som behandlas med LPT (inlåsta!) är väl lika mycket människor de med? Men jag kanske bara tolkar dig fel...

2010-12-17 @ 23:51:16
Postat av: Ipse Cogita!

Anonym USK:



Nej du, jag nedvärderar inte psykiskt sjuka, du måste ha läst lite galet.



Sen är jag rädd för att du missar själva kärnan, tack för övrigt för ditt intressanta inlägg;:



Vad jag egentligen säger är att: vi får aldrig gå på att vi skall offra mänsklighet för krassa ekonomiska villkor.



Vi har mer än "nock" med pengar att se till att ALLA som har det verkligen svårt, skall ha rätt till full anständighet.



Sorry, Piteå misslyckas, men för guds skull — de är inte ensamma!"

2010-12-18 @ 00:29:25
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har själv haft en pappa inlåst på avdelning med kodlås i 16 år... Men jag tycker inte att det är något fel med det. På pappas boende fanns det personal dygnet runt + kodlås. Om man inte ska ha lås MÅSTE det finnas en personal per boende, de här patienterna med svåra hjärnblödningar, alzheimer o andra hjärnskador är i behov av hjälp o stöd HELA tiden. Att inte ha personal på natten borde vara LAGBROTT, fängelsestraff!! Hur kan man bara låsa igen för natten, jag förstår inte att det kan få gå till så! Men lås måste det nog finnas eftersom vårt samhälle inte ställer upp med tillräcklig personal.

2010-12-18 @ 09:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0