Åk till Schweiz!
SJ säger tydligen att de "generellt sätt" klarar snösituationen bra. Det vill till att ha en märklig verklighetsuppfattning. Visst kan det vara problem när snön vräker ned och inte minst när det fyker (skånska för blåst och drivbildning) men vi lever nu i ett land som har just den typen av väder.
Då gäller det kanske att se till att vi kan bemästra just den situationen. Men här hemma ägnar vi mer tid åt att skylla på varandra än att få tågen att funka. SJ skyller på Banverket (om det nu heter så numera) och vise versa. Och när ursäkterna sakta men säkert tar slut då skyller man på vädret som om det skulle vara en framkomlig väg. Det kan det kanske vara, men då får man nog vara djupt religiös och tillika ha direktkontakt med högre makter. Det har de inte.
Att vi har ett tåg (X2000) som är gammalt och hade gjort sig bäst på museum är väl en del av förklaringen. Men sen har vi själva rälsen, växlarna och lite annat smått och gott som inte verkar vara i tipp topp skick heller precis.
Och varför har man inte EN organisation som tar ansvar för allt från tåg till infrastruktur? Ja, svaret vet ni, här skall befintliga strukturer slås sönder på marknadens villkor och på bekostnad av att det inte fungerar.
Samma princip som gäller inom elområdet således. Själv väntar jag bara på att våra vattentillgångar också skall in i den privata sfären och då blir det så klart kaos även där — och dyrt!
Sen kan man ju fråga sig varför tågen i snöiga Schweiz fungerar i alla väder. 91% av alla tåg är exakt i tid. Det tycker man för övrigt är lite klent varför man ständigt arbetar för att bli bättre.
Men man får ta’t med ro. Bättre lär det inte bli de närmaste tiotal åren så det blir till att välja andra transportmedel och principen för min del får bli: fyrtio mil och därunder får det bli en kraftfull bil med drift på alla hjulen och vid längre sträcker får det bli flyg. I Sverige vill säga. I många andra länder så skall det tågas, min favorit när det gäller resande.
Att sen påstå att det fungerar relativt bra blir direkt idiotisk med tanke på att man samtidigt är sämst på kundrelationer (tätt följd av sorgebanet Ryanair).
De ansvariga lever i lala-land!
SvD E24
Kommentarer
Trackback