Det börjar räcka nu



Det står i bladen idag att åtta läkare "tros" ha mördats i Afghanistan. Själv "tror" jag att det nog är tämligen klart att om man hittar åtta läkare fullpepprade med kulor så ÄR de mördade. Jag har svårt att se någon annan förklaring. Det var för övrigt ytterligare två personer som mördades men de var afghaner och de når inte upp till rubrikerna, de får bara plats i brödtexten.

Det vore kanske på sin plats att inse att det här företaget, försöket att "rädda Afghanistan", inte har fungerat, fungerar inte och kommer inte att fungera. Att det skall vara så svårt att fatta. Men jag tror nog man fattar. Det handlar nu om att hitta ett fiffigt sätt och dra sig ur. Det kunde man kanske tänkt på när man startade kriget. Men historia tycks inte vara makthavarnas främsta ämne.

Ber att få delge lite från Andas lugnt:




Om du inte har folket på plats på din sida så spricker det och det är det som sker nu i landet som har lång historia och som man försökt "ta hand om och hjälpa" många gånger:



Att stödja och deltaga i detta krig är meningslöst och hela "grejen" kommer att köra i diket — färden har redan börjat!

AB Expressen SvD DN

Kommentarer
Postat av: NoNo

Och det är därför som den afghanska armén stöds, det är inte en ockupation, utan en fredsinsats. Stor skillnad jämfört med de tidigare insatserna.



Eller så blir vi i västvärlden rädda, avbryter och slänger bort uppoffringen från de 2000 soldater som dött där.



Jag vet inte hur någon fredsinsats ska kunna lyckas i världen när 2000 döda får oss att tvivla på riktigheten.



Är det inte värt en uppoffring för att stabilisera regionen(det är bättre än när talibanerna var vid makten) och se till att kvinnor kan gå i skola?

2010-08-07 @ 13:41:15
Postat av: Ipse Cogita!

NoNo:



Jag har aldrig trott att denna "fredsinsats" skulle lyckas. Och de 2.000 som dött, eller fler, är som du skriver fredsinsatsens folk. Hur många andra har gått åt?



Men min huvudpoäng är att det helt enkelt inte fungerar. Det kommer heller inte att fungera.

2010-08-07 @ 14:21:03
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: NoNo

Det har självklart dött fler, men det offret är värt ändå. Det jag vänder mig emot är att västvärlden inte har uthålligheten att klara av en sån här insats. Vad gör vi om ett nytt Rwanda inträffar t.ex.?



Jag tycker det fungerar bättre nu än när talibanerna var vid makten. Det är en stor framgång. Om vi inte har militärt bistånd där, då kommer vi heller inte ha civilt bistånd och då är allt förlorat.



Jämför med klimatfrågan... bara för att det är svårt, nästintill omöjligt.. ska vi bara ge upp?

2010-08-07 @ 20:43:29
Postat av: Ipse Cogita!

NoNo:



Klimatfrågan var ett bra exempel. Här har väl insikten om hur det faktiskt ser ut börjat komma fram. Inte mycket av det som sagts har visat sig hålla.



En "vetenskap" som påstår sig kunna förutsäga hur vårt klimat skall se ut i framtiden är en vetenskap utan trovärdighet. Speciellt som den baseras på halvtaskiga datormodeller och ett ännu taskigare underlag.



Och DET börjar väl gå upp för allt fler, eller...?

2010-08-07 @ 21:12:47
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: NoNo

"Inte mycket av det som sagts har visat sig hålla."



Jag vet inte vad du menar. Forskare har enats om att jordens medeltemperatur kommer att öka om vi fortsätter på samma sätt som vi gjort.



En majoritet av forskarna stödjer dessa modeller. Jag är inte tillräckligt insatt inom området, så jag litar på dessa forskare.



Sitter du på mer info?



På vilka grunder dömer du ut datormodellerna? Är du klimatforskare? Har du studerat deras underlag?



Eller bestämde du dig innan att deras resultat är fel? Jag säger inte att forskarna är 100% rätt. Däremot så menar jag att om det ens finns en tillstymmelse till risk för att mänskligheten ska gå under så är det värt att vi lägger fokus på denna risk. Om detta kan skynda på forskningen och efterfrågan från allmänheten när det gäller t.ex. miljövänliga el-bilar, så är det enbart av godo.



Eller ska vi stoppa huvudet i sanden?



Vilket verkar vara ditt svar när det gäller Afghanistan. Vilket för mig tillbaka till ursprungsfrågan, som du klev undan från.

"Ska man ge upp när något är svårt, nästintill omöjligt?"



Det finns inget bra val när det gäller Afghanistan, men om jag måste välja så väljer jag hellre den väg vi är på än alternativet.

2010-08-08 @ 06:55:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0