Bristande bildning



Vaskning tycks irritera krögarna i gamla Götet och det länder dem heder. Att hälla ut champagne i vasken för att visa att man har kulor tillhör ett nöje som får stå för de sinnesvaga och allmänt obildade.

Själv har jag än i denna dag dåligt samvete för att jag ställde en urdrucken och således tom vinflaska upp och ned i en vinkylare. Jag levde i den tron att det var så man gjorde och att vett och etikett följdes till punkt och pricka.

Men jag blev upplyst av en kypare med stor kunskap om att detta är: fel, fel, fel! Vänligt, men ytterst bestämt, talade denne yngling, som gick in för sitt yrke med en för tiden osedvanligt hedervärt engagemang, om för mig att:

"Att sätta flaskan upp och ned i en vinkylare betraktas av seriösa vinodlare som en negativ handling, en förolämpling mot märket och etiketten."

Efter ett längre resonemang och lite diskussioner under diverse vinresor så kan jag bara konstatera att pågen hade rätt.

En vaskning utförd av sliskiga rikemansslynglar eller slynglor skulle alltså troligen föranleda ett inköpsförbud från stolta champagneleverantörer.

Man måste kunna föra sig!

GT/Expr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0