Stasi- och nazifasoner börjar komma på plats!

Inom "klimatvetenskapen" tillåter politiker att det ljugs och fifflas  så det står härliga till, allt för att kunna klå oss medborgare på stålar. Inom det området får inga djuplodande kontroller sker, främst beroende på att politikerna vill hålla oss andra borta från fakta.

Det ser annorlunda ut när det gäller andra ting:



Jag börjar tro att det snart inte finns någonting värt att överhuvudtaget diskutera i vårt samhälle, förrän vi på allvar tagit itu med vilka grundläggande rättigheter som vi medborgare har och även framgent skall ha.

Vi skall övervakas via IPRED, FRA, och den typen av system; Europol blir myndighet med extremt långtgående befogenheter; att via en miljon underskrifter från Europas medborgare få påverkansmöjlighet inom politiken är i praktiken blockerat; SWIFT-uppgifter skickas oförblommerat till USA; EU är odemokratiskt; finnarna öppnar brev; ingen insyn i ACTA-förhandlingarna; kameror ända in i pensionärernas sovrum; företagen går hand-i-hand med rättsväsendet i sin jakt på medborgarna; och så vidare i all oändlighet.

Jag inser att gemene man på intet sätt är insatt i hur illa det faktiskt är. Och det riktigt tråkiga är att det blir värre. Att journalister, politiker och andra makthavare tycks liera sig, och tycka att detta är en riktig tingens ordning fyller mig med både avsmak och skräck.

Nu måste frågan på bordet och någon ryggrad utan vobbletendenser finns det väl därute — men f..n tro’t!

Sett i ljuset av detta resonemang så är det viktigt att granska även sådana banaliteter som fartkameror. Först lite hisnande påståenden som verkar oroande:

"I takt med att tekniken utvecklas kommer vi att få en ändamålsglidning där kamerorna används till mer [...] och redan i dag används kameror för resvaneundersökningar i Sverige [...] Nästa steg är att kamerorna lagrar data och att detta samkörs för att kunna studera hur och vart vi kör [...] Polisen utfärdar årligen böter till tusentals fortkörare som fastnat på bild i fartkamerorna sedan bilägaren pekat ut vem som har lånat bilen och syndat. Hela 62 procent av fordonsägarna hjälper polisen med att peka ut vem som körde bilen. Till saken hör att bilägaren inte är skyldig att uppge vem han eller hon har lånat ut bilen till [...] Polisen borde av anständighetsskäl informera om att fordonsägare inte har skyldighet att ange sina nära och kära. Det kan faktiskt finnas anledningar till att dessa inte vill skylta med namn..."


Inte tusan har jag medverkat till att man kan göra annat än mäta hastigheten och bötfälla folk. För övrigt duckar man i vissa frågor så vissa kommer undan och det verkar vara okey (jag tänker på MC-folket).

Och svenska folket är flata som vanligt, åtminstone 62%, eftersom de glatt talar om vem som körde bilen, även om det var en släkting. Jag skulle fan aldrig ange min son! Speciellt inte för en ren skitsak. Flatheten är utbredd.

Men sen läser jag vidare i kommentarerna till artikeln och då inser jag att stasityper, med taskig insikt i fakta, finns i mängd. Jag tar en i högen, och inser att de finns, dummerjönsarna:



"Vän av ordning" har talat ur den dimma personen befinner sig i!

Det är dags att vakna svenska folk för här står stora och grundläggande värden på spel. Och vi skall väl inte behöva hamna i situationen som beskrivs i:



Remember, remember...

Expressen






Kommentarer
Postat av: JSC

Som vanligt är det lite dåligt med kommentarer till inlägg som behandlar integriteten. Brukar bli mer diskussion både här och annorstädes när mer triviala saker som t.ex. monarkins vara eller inte vara kommer på tapeten, eller det yppas tillfälle att morra lite över invandringen. Själv anser jag att detta tyder på total brist på proportionsinsikt hos kommentatörerna.



”Vi som har inte har något att dölja har inget problem med kameror” är ett argument som faller platt till marken i samma ögonblick som man inser att det inte är man själv som avgör vad som är värt att dölja eller inte, och dessutom varierar kriterierna över tiden. Det övergår mitt förstånd varför inte fler inser detta, aninglösheten är närmast total!?



Man undrar hur det kan råda närmast total konsensus i vår sjuklöverriksdag i de här frågorna? Man hyste en liten förhoppning om att en Alliansregering skulle vara åtminstone en aning mindre entusiastisk

men tji fick åtminstone jag – i ett drag förpassade sig samtliga borgerliga partier till listan över partier som är diskvalificerade som valbara alternativ och anslöt sig därmed till röran.



Konklussionen av detta måste bli att de verkligen vill öka övervakningen och man får då försöka lista ut varför! Det är ju i sammanhanget lätt att se att partier som tidigare skulle gått fullständigt i taket och förkastat motiveringar av terrorist-, klimat- och brottsbekämpningsnatur numera jamsar med eller bara tiger och därmed sanktionerar den ena integritetsinskränkningen efter den andra.



Personligen misstänker jag att en orsak är global; saken är ju att vi under de närmaste decennierna kommer att utsättas för ett konkurenstryck som saknar tidigare motstycke, vilket obönhörligen kommer att leda till stora förändringar i vårt samhälle. T.ex. kommer vi inte att ha råd att unna oss en pseudoverksamhet som dagens offentliga sektor, där massvis av individer uppbär full lön för arbete som inte på något sätt måste utföras och framför allt inte generar några nettoinkomster. Undantaget är vård/omsorg och skola men det är en helt annan sak då dessa verksamheter, i ett företagsperspektiv, är att likställa med underhåll och investering – utan dessa ”utgifter” går man under, det vet alla.



Nåväl, när väl ”trycket” blir så stort att sittande regering, oavsett sammansättning eller färg, tvingas ta fram den stora förskäraren kommer det naturligtvis att bli ett helvetes liv. Titta bara på Grekland idag och det är ändå en stilla sommarbris i förhållande till de omvälvningar som åtminstone jag anar bak knuten.



När nu jag kunnat lista ut detta är det rätt troligt att fler gjort det – även politiker, och eftersom de inte har någon som helst lust att upplösas som priviligierad klass är det ju inte så konstigt om de sakta men säkert bygger upp organisationer och skapar vertyg för att i framtiden kunna kontrollera massorna?



Istället för att redan nu strukturera om samhället och förbereda oss för framtiden har man valt att låtsas som det regnar och istället bygga övervakningssystem som, jag antar att det är planen, kan garantera deras egen sorts oförändrade makt och fortbestånd – att det krävs en samhällsstruktur av kinesiskt snitt verkar man inte ha några problem med?



Såja, det var påskens konspirationsteori :-)

2010-04-03 @ 10:47:12
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:

Tack för intressant kommentar!



Att folk inte intresserar sig för denna fråga övergår även mitt förstånd. Men vi har väl för mycket politiker (=agerar för nästa val), och för få statsmän (=agerar för framtida generationer).



Och det är mycket på den globala fronten som gör att utveckling försenas, istället för att forceras, då tänker jag på den konstiga ordning som gäller på patentsidan till exempel; man kan ta patent på en gen! Nu bråkas det friskt om just detta men någon har tänkt tanken, vilket innebär att du inte får forska på sjukdomar m.m. p.g.a. att någon som hittat genen skall ha pröjs. Sjukt.



Jo, detta ingår enligt mitt förmenande i övervakningssamhällets problematik!



Och ärligt talat — jag tycker inte att konspirationsteorier alltid är det. Det är bara ett sett att förminska de med olika åsikter, och liksom sätta dem i skamvrån. Det är ingen konspirationsteori att påstå att EU är odemokratiskt, det är det. Val till såväl "statschef" som "utrikesminister" till exempel finns ej, de utses!"



Sen har vi ett problem med såväl politiker som pressen i detta land. Undrar till exempel om vi får se det här:



http://rickfalkvinge.se/2010/04/02/time-magazine-lyfter-fram-piratpartiet-nu-i-44-lander/



Jo, jag överger med stor säkerhet alla etablerade partier, inklusive oetablerade SD, för PP som har denna fråga som vår framtids viktigaste.



Ha en skön påsk :)

2010-04-03 @ 11:16:44
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JSC

Mitt huvudsakliga skäl att exkludera även PP har hittills varit att de utgör en riskfaktor i energipolitiken. De deklarerade inför EU-valet att de tänkte tillämpa någon slags röstbytarstrategi; i princip "scratch my back and I'll....". Största möjligheterna till sådant utbyte bedömdes de ha med de gröna. I praktiken innebär det att en röst på PP mycket väl kan vara en röst mot kärnkraft, något jag inte kan förlika mig med. Anser nämligen att efter integritetsfrågan är just energipolitiken den i särklass viktigaste. Som det har utvecklat sig är det möjligt att jag helt enkelt får bita i det sura äpplet och rösta på dem lika f-bannat, men det blir i så fall under protest och med kraftiga reservationer.

2010-04-03 @ 12:45:23
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:

Både du och jag verkar ha problem inför hösten;)

2010-04-03 @ 13:11:41
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0