Skitdålig pudel



Den som säger så är Sven Otto Littorin (M) och han yttrade ordet "skitår" om 2009. Ett alldeles korrekt ord som på ett färgstarkt (nåja) sätt exakt beskrev vad vi hade att vänta oss.

Nu verkar det som om han fått smäll på tassarna (Reinfeldt?) för nu ber han om ursäkt för ordet. Han ångrar uttalandet och sen kommer:

"Det var kris. Prognoserna visade att vi skulle få 145 000 arbetslösa på två år. Jag var på väg in på en pressträff och såg att många hade blod i munnen. Det var den stämningen ... Det var ju inte det ordet man vill bidra med, men samtidigt kände jag att jag inte ville framstå som ett pucko och låtsas som att vi hade koll på läget. Vi var mitt i en kris med varsel på 90-talsnivå.

Han gör med andra ord en liten dvärgpudel och ger sig in i en förklaringskarusell.

Att be om ursäkt för att man yttrat sig på ett sätt så att vi alla begriper, visar att vi blivit ett folk med tomtar på loftet.

Personligen anser jag att det "pudlas" åt h...vete för mycket. Det blir utslätat, människor "vaktar sin tunga" in absurdum, ryggrader mjuknar och det blir på det hela taget löjligt.

Och visst var det ett ekonomiskt skitår Littorin, ett riktigt skitår!

Själv njöt jag av "business as usual" och låga räntor. Fredagsritualen med en pava skumpa och en god cigarr förblev orubbad.

På tal om det...!

AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0