Osedvanligt vettigt!




Det här har jag tyckt länge; full sula med höga skatter på godis, läsk och liknande; såklart följt av skattebefrielse på grönt, kött och annat nyttigt. Folk får så klart stoppa i sig vad tusan de vill, men det verkar rimligt att inte ha samma skattesats på skräpmat som på nyttiga ting.

Sen är det viktigt att ha ännu högre skatt på light-produkter, eftersom dessa är sötade på onaturlig väg och därför än djävligare än naturligt socker, kroppen "luras". För övrigt skall lightprodukter förbjudas enligt min mening, och allt annat sockrat på konstgjord väg.

Och kan vi ha olika skatt på vanligt jobbande och hushållsnära tjänster, så kan vi ha olika skatter sett ur nyttoaspekten.

Så var det med den saken!

AB SvD DN

Kommentarer
Postat av: Pingu

Det finns inget vetenskapligt belägg för att skatt bör införas på godis. Alla får ha sin åsikt, vad bryr jag mig om vad dessa professorer tycker.

2010-04-01 @ 16:36:42
Postat av: Pezster

Pingu:

Öh... jo? Socker är dåligt. Tjocka människor äter socker. Tjocka människor kostar mer pengar än smala... alltså högre skatt på socker och lägre skatt på nyttig mat.

2010-04-01 @ 17:46:09
URL: http://whatsupsthlm.se/pezster/
Postat av: Sveriges snyggaste bonde

Men utan socker och godis kommer min kropp tyna bort och jag dö. Kan inte tjockisarna äte lite mindre alternativt röra sig lite mer och så kan samhället ge fan i att försöka styra folk vad folk ska stoppa i sig.

Förmyndarsamhället...

2010-04-01 @ 17:59:45
URL: http://sverigessnyggastebonde.blogg.se/
Postat av: John

Om barn äter för mycket godis/läsk så är det föräldrarnas fel och deras ansvar att dra ner på skiten.



Man bestraffar symptomen utan att ta tag i roten till problemen. Varför inte beskatta diabetes på en gång?

2010-04-01 @ 20:15:54
Postat av: Pingu

Re Pezster. Enligt David Hume kan man inte härleda ett "är" till ett "bör", det kallas "Humes lag". Om du pastar att socker ar daligt och att man darfor ska hoja skatten sa gor du dig skyldig till en logisk lucka. Du kan inte utifran ett pastaende om sockrets egenskaper pasta nagot om hur skattesystemet bor se ut.

2010-04-02 @ 00:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0