Lite guldkorn på fredagskvällen kanske?

Det finns en kvinna som heter Katrine Kieleos som är ledarskribent på Aftonbladet och tillika författare. Hon skriver i Fokus också och det är där jag hämtar lite guldkorn.

Jag gillar när briljanta människor vecklar ut sig, och för den delen också in sig, i härligt överraskande tankevändningar; det får en liasom att tänka till och Katrine lyfter fram en, Heinrich Heine, och skriver följande:



Jag tycker sånt är stort i all sin enkelhet. Att förenkla är för övrigt svårt. Vissa kan och jag har världens vackraste "kärleksdikt" hängande runt halsen på en minimal guldplatta. Jag har fått den av min älskade hustru för många år sedan och den har aldrig tagits av — aldrig.

Dikten kommer från en skånsk författare och musiker av yttersta kvalitet, Jacques Werup. Min personliga favorit bland böckerna är Casanovas senare resor (1979) och den ligger i kategorin "måsteläsa". Dikten? Här kommer den:

”Jag har varit med om dig. Jag kan aldrig förlora dig.”

Det ni, det är konst det och enkelt är det.


Åter till Katrines artikel. Hon avslutar med:



Det visar bara att min teori håller — dårar frodas i såväl öst som väst, norr och söder men tyvärr kommer de aldrig att mötas för att diskutera sina hjärnskadade teorier, och skulle de träffas kommer att de beskylla varandra för att vara just — dårar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0