Katolska kyrkan och dess män



Kyrkans män inom den katolska kyrkan är inga goda män ibland. Inte ens i Norge. Det påminner mig om när jag var på besök hos min far, som bor på Irland sedan sexton år tillbaka, och under en "sittning" bland många goda irländska vänner fick höra berättelser från vuxna män, med tårar i ögonen, uttrycka ett hat till kyrkan som jag inte trodde var möjligt.

Hatet riktades dels mot de präster och andra inom kyrkan för det som de blivit utsatta för, dels mot att de lyckas gå fria från finkadusen. Avslöjade, ja! Straff, nej!

Det senare var nog det som dessa män tyckte var mest frustrerande.

Straff skall utdelas även till brottslingar inom kyrkan, så vi får nu se om den norske biskopen får sitt straff för det han erkänt och att han de facto får skaka galler.

Tillåt mig tvivla!

SvD DN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0