Bror duktig i farten



Polen har drabbats av en tragedi. 80-100 av landets ledande män och kvinnor dog i flygolyckan och jag förstår att det polska folket är djupt berörda. Mitt i eländet så kommer då en svensk bror duktig, Jan Hallenberg, professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan, och meddelar att något sådant inte skulle kunna hända i Sverige; här åker vi minsann inte i samma plan, här delar vi på oss, här tänker vi till, före.

Så är det säkert, men nog tycker jag man skall passa sig lite med kommentarer som är lite besserwissiga och lite försiktigt nedlåtande mot andra nationer mitt i deras sorg.

Mig veterligen har inget annat land än Sverige fått såväl statsminister som utrikesminister mördade mitt i livet, på öppen plats. Då hette det inte "kan inte hända här", och det är ju inte så konstigt, eftersom det var just det som hände — här.

När följande sägs: "Men att de reste i samma Tupolev-154 är för Hallenberg svårbegripligt. Det här var en fruktansvärd felbedömning, säger han.", så må åsikten vara riktig, men insikten om svenskt handlande dålig.

Så, back off, Hallenberg!

DN


Kommentarer
Postat av: Jan Viklund

Det jäkligt kusliga är att svaret på den självklara frågan hur man kan fatta beslut om att sätta en nations hela politiska elit på ett och samma plan - år 2010 - lyser med sin totala frånvaro. En fråga som måste vara lika plågsamt smärtsam för Polens befolkning i dag, som vår svenska obesvarade fråga från Sveavägen.

2010-04-11 @ 13:46:25
URL: http://gandhitoday.org/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0