Tryggaste jobbet? Läkare!

Visst skall man vara försiktig när man bedömer folks lämplighet i ett yrke och att förbjuda folk att utöva sitt yrke måste ske efter noggrann prövning. Själv ångrar jag bittert att jag inte tog mig samman i ungdomsåren och ansträngde mig lite extra för att bli doktor. Skitbra betalt, arbete med människor och man behöver inte vara speciellt bra heller; det är bara att fiffla runt och stanna kvar — orörbar oavsett vilka galenskaper man sysslar med.

"Läkaren som förfalskade ansökningshandlingar och varnats för felaktig omskärelse och flera andra felbehandlingar får behålla sin läkarlegitimation. Socialstyrelsen ville att läkaren skulle ställas under myndighetens uppsikt under tre år, så kallad prövotid. Men Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) avslår anmälan utan åtgärd." Så skriver Sydsvenskan denna regniga dag.

Denne doktor, ingen bra representant för det skrået precis, har skurit av förhud utan rena instrument och förorsakat blodförgiftning; han har varit förbjuden att operera utan tillsyn eftersom han "sågat bort mer än andra läkare"; och han har fifflat med tjänstgöringsbetyg (förfalskat).

Nu kan jag inte räkna upp allt vad denne dåre haft för sig, det skulle bli för mycket, han är nämligen blivit anmäld 22 gånger!

Så, jobbar du på kontor och norpar gem eller mekar du bilar och snor en skruvmejsel då lär du få skuffen, men är du doktor kan du behandla patienter hur fan du vill, bli upptäckt, bli varnad, bli dömd (jo!) men du får aldrig, aldrig en fot i arslet!

Något lurt är det väl med denna ordning?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0