Sötsaker och fega politiker

Nu kom det en intressant nyhet och tillika en med kloka tankar. Det handlar om att göra läsk och annat onödigt sött dyrare att inhandla. Det verkar vettigt. Allt godis och annat onödigt kan gott prissättas och beskattas som till exempel tobak och alkohol. Det gör precis lika mycken skada, så det är minsann inte mer än rätt.

Alla dessa produkter kostar på i form av taskig hälsa såsom övervikt, diabetes och hjärtkärlsjukdom, och det vore det väl en bra sak att sätta "rätt" pris på.

Så gör onyttiga sötsaker och liknande produkter svindyra, gärna i paritet med tobak och alkohol, och ta bort all moms och andra eventuella pålagor på frukt, grönsaker och annat påtagligt nyttigt.

Det här skulle kunna vara mumma för det politiska systemet; att göra reella insatser för folkhälsan, och vad glad jag blev! Men väl kommen lite längre ner i artikeln i DN så förmörkas min glädje av fega politiker — och jag häpnar.

"Regeringen har heller inga planer på att införa en läsk- eller sockerskatt i Sverige.". Nähä, varför inte det nu då? Jo, administrationen blir för dyr!

Se själv — "Ulrik Lindgren, som är politiskt sakkunnig för folkhälsominister Maria Larsson (KD), säger att det ger för litet hälsoresultat i förhållande till de administrativa kostnaderna." Han måste vara dåligt påläst den stollen. För liten hälsoeffekt? Vet han vad det kostar med alla dessa allergier, övervikter, diabetes och hjärtkärlsjukdomar, både i form av lidande för de drabbade och för samhällsekonomin.? Troligen inte.

Sen fortsätter denna Einstein: "Regeringen vill inte heller ge sig in i sådana här dellösningar, säger Ulrik Lindgren." Det var väl konstigt. Det vimlar av dellösningar i vårt politiska system, så varför skulle denna, för vår hälsa så vettiga lösning, inte kunna gå att fixa till. Det finns väl datorer i samhället.

Förklaringen till oviljan ger en annan person. Näringsfysiologen Ingrid Larsson arbetar med överviktiga barn och vuxna vid obesitasmottagningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Så här resonerar hon:

"Alla fakta finns där. Men vilken politiker vill införa skatt på något som många uppfattar som en guldkant på tillvaron?"

Så är det nog. Så än en gång tvingas jag konstatera att politiker lever i världen "mycket snack, lite verkstad" och tänker inte ta i denna folkhälsofråga ens med tång.

Speciellt inte nu. Det är val 2010.

Nu tar jag mig en cigarr och sätter guldkant på min tillvaro. Dyrt? Jomenvisst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0