Rätt hastighet — något fel är det!
Att stirra sig blind på hastigheten i trafiken har länge retat mig. Nu retar det också Robert Collin på Aftonbladet så nu är vi alla fall två. Själv kör jag cirka 4-5.000 mil om året och det är lätt att konstatera att det inte är hastigheten som räddar liv, ej heller fartkameror. Tvärtom så har det blivit betydligt ryckigare körning de senaste åren.
Vid mina körningar på bland annat E22:an från Malmö och norrut varje vecka, så kan jag konstatera att det är bättre vägar, avskiljare mellan körbanor och liknande åtgärder som ger effekt. Hastighetsreglering in absurdum gör att man numera får ägna mycken tid åt underliga hastighetsanpassningar i stället för att anpassa farten till flödet så att säga.
Själv har jag följande hastigheter att hålla reda på — och det bara till Kristianstad: 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100 och 110. Till det skall läggas alla dårar som måste köra 10 km/tim under gällande hastighet när fartkamerorna dyker upp. De flesta är för övrigt några riktiga ögontjänare och orsakar en massa onödig irritation.
Och när sker det kontroller av nykterhet och av det som jag skulle vilja kalla för allmänt körvett? Jag har inte blivit stoppad i en enda nykterhetskontroll på 15 år! Och alla idioter som kör för nära, aldrig lämnar plats när jag kommer farande genom att utnyttja vägrenen, blinkar en gång om året och lite annat smått och gott, de övervakas aldrig. Men dessa personer är långt farligare än hastigheten, och det vet vägverket genom mängder av undersökningar.
Men hastighetsövervakning med radarpickadoller, kameraskåp och trafikkonstaplar i civila bilar det är och skall för all framtid vara melodin.
Och för den som undrar — jag håller alltid hastigheten enligt skyltar upp till 90 och uppåt, sen blir det 15-29 km/tim över angiven fart, allt beroende på väder, vind, trafik etcetera. Och ja, jag använder backspegeln och jag flyttar karetan ut på vägrenen när det går och det är ljust (vad skall vi annars med vägrenen till, man får ju inte stanna på den än mindre parkera) och inte nog med det — jag blinkar!
Så för en gångs skull Robert, bra rutet!
Vid mina körningar på bland annat E22:an från Malmö och norrut varje vecka, så kan jag konstatera att det är bättre vägar, avskiljare mellan körbanor och liknande åtgärder som ger effekt. Hastighetsreglering in absurdum gör att man numera får ägna mycken tid åt underliga hastighetsanpassningar i stället för att anpassa farten till flödet så att säga.
Själv har jag följande hastigheter att hålla reda på — och det bara till Kristianstad: 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100 och 110. Till det skall läggas alla dårar som måste köra 10 km/tim under gällande hastighet när fartkamerorna dyker upp. De flesta är för övrigt några riktiga ögontjänare och orsakar en massa onödig irritation.
Och när sker det kontroller av nykterhet och av det som jag skulle vilja kalla för allmänt körvett? Jag har inte blivit stoppad i en enda nykterhetskontroll på 15 år! Och alla idioter som kör för nära, aldrig lämnar plats när jag kommer farande genom att utnyttja vägrenen, blinkar en gång om året och lite annat smått och gott, de övervakas aldrig. Men dessa personer är långt farligare än hastigheten, och det vet vägverket genom mängder av undersökningar.
Men hastighetsövervakning med radarpickadoller, kameraskåp och trafikkonstaplar i civila bilar det är och skall för all framtid vara melodin.
Och för den som undrar — jag håller alltid hastigheten enligt skyltar upp till 90 och uppåt, sen blir det 15-29 km/tim över angiven fart, allt beroende på väder, vind, trafik etcetera. Och ja, jag använder backspegeln och jag flyttar karetan ut på vägrenen när det går och det är ljust (vad skall vi annars med vägrenen till, man får ju inte stanna på den än mindre parkera) och inte nog med det — jag blinkar!
Så för en gångs skull Robert, bra rutet!
Kommentarer
Trackback