Jag blir tokig!

Det tycks inte finnas något slut på konstiga turer i målet gällande The Pirate Bay. Nu visar det sig att en av de som skall döma också är anställd på Spotify, den lagliga varianten av nedladdning (fast är det egentligen nedladdning?). Då skulle man ju kunna tro att detta alldeles självklart är olämpligt i en rättegång av denna typ. Men det är tydligen inte självklart. Så här säger hovrättsrådet Ulrika Ihrfält:

"Vi informerade parterna i fredags. Om någon anser att nämndemannen är jävig kommer hovrätten att pröva frågan."

Det jag funderar över i första hand är det lilla ordet "om". Tolkningen blir nu att om ingen tycker till, så är vederbörande inte aktuell för en prövning, och kan sitta kvar i lugn och ro. I andra hand grunnar jag på vilken uppgift Ihrfält har, hon vet ju hur förhållandena är och borde väl kunna agera, utan att sitta och vänta på ett "om", eller...?

Sen kan jag ju inte annat än tycka att det måste vara självklart, att om en nämndeman jobbar på ett företag som alldeles uppenbarligen tjänar på om TPB blir fällda, måste vara jävig. Annars känns det som om ordet devalverats å det grövsta.

(Expressen, Svd, DN)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0