Gratis rajtan-tajtan? Jomenvisst!

I landet där Jante själv skall styra och ställa i alla vinklar och vrår, så blir det säkert tveksamt om man som statsråd kan åka till goda vänner på kalas. Själv tycker jag det är alldeles självklart att man skall besöka sina vänner när man får en inbjudan och har tid, och är det sedan så att bekantskapskretsen förlägger resan utomlands, desto bättre.

Allt fritt, kul som tusan och den som bjuder blir glad. Vad är det nu för fel på det? Inget så klart, så länge det inte föreligger kopplingar av affärsmässig eller liknande natur. Och jäv kan det ju aldrig bli i detta landet, det har vårt rättsväsende redan klargjort i The Pirate Bay-affären.

Och det är väl inte politikern i detta fallet som är bjuden utan en privat vän sedan lång tid. Att vissa ändå väljer att betala för att stå fria från eventuella misstankar om mutor eller någon annan krystad förklaring, är helt okey, men jag gillar Nyamko Sabunis klargörande att det visst är okey att besöka vänner på deras kalas och bekostnad. Och visst har hon rätt när hon säger:

"...Jag har inte för vana att betala när jag går på kalas hos vänner." Nä, det får man hoppas. Det hade inte blivit många kalas om den ordningen skulle råda i samhället.

Äntligen någon med resning, som inte joxar runt för att tillfredställa vissa personer i avundsjukans land. Och kära Nyamko Sabuni, vad du än gör: pudla icke!

(Expressen, Svd)



Kommentarer
Postat av: Karma

Kan inte annat än hålla med.

2009-09-22 @ 16:04:51
Postat av: Imagine

Absolut!



/ Imagine

2009-09-22 @ 16:57:19
URL: http://photoimagine.wordpress.com
Postat av: Jennifer

håller med, den här artikeln var skrattretande! Om jag blev bjuden på en födelsedagsfest med kravet att betala för sig skulle jag inte gå. löjligt!

2009-09-22 @ 17:15:17
Postat av: xy

Sabuni är dåligt påläst, eftersom det är mycket vanligt hos stora invandrargrupper att lämna ett kuvert med pengar till värden när man är på fest.

Och hon ska vara integrationsminister, fan trot.

2009-09-22 @ 17:53:25
Postat av: farmor

Håller helt med dig. Mera sådant, men tyvärr är det jante som råder i detta land, vi får hoppas hon står fast vid sina principer.

2009-09-22 @ 20:07:44
URL: http://www.bloggen.fi/farmor
Postat av: N. Morner

" '...Jag har inte för vana att betala när jag går på kalas hos vänner.' Nä, det får man hoppas. Det hade inte blivit många kalas om den ordningen skulle råda i samhället."



Tyvärr har det väl precis tvärtom blivit ytterst vanligt att man avkrävs avgift som "inbjuden". Men det har ju inte riktigt med saken att göra. Frågan är om det föreligger mutmisstanke. Man kan ju hävda att man är vänner hur lätt som helst. Men tack och lov räcker inte det för att ta sig ur en mutmisstanke. Som offentlig person får man finna sig i skriverierna. Men jag kan tycka att det luktar sensationsmakeri från medias sida, faktiskt, i detta fall. Har de överhuvudtaget något på fötterna för att det skulle ligga andra intressen bakom än pur vänskap att Sabuni blev inbjuden? Det var väl för jobbigt att utreda för journalisten. Insinuant kallas det tror jag...

2009-09-22 @ 22:08:28
Postat av: Ipse Cogita!

Alla:

Tack för kommentarer. Jag har varit dåligt på banan. Sorry!

2009-09-22 @ 23:34:20
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0