Baconsjuk utan handsprit...

Det finns många bra råd om hur vi skall hålla tassarna rena nu så här i svininfluensatider och det är bra. God handhygien och kroppshygien över huvud taget är aldrig fel. Att bada på i offentliga badinrättningar med kalsongerna under badbyxorna (jomenvisst!) är ingen bra idé. Att inte duscha innan badet med en massa skit på kroppen är äckligt. Och vissa vill bada med kläder över hela kroppen och vem vet vad som döljer sig därunder.

Det blir problem i bassängerna och idag fick jag lära mig hur man vet att det inte står rätt till med badvattnet — om det luktar "badinrättning" — då är vattnet skitigt. Det skall inte lukta (DN). Folk pinkar uppenbarligen i vattnet också och det skulle de gamla romarna nog anse höra barbarer till.

Att tvätta händerna med tvål och varmt vatten, sjungandes Blinka lilla stjärna, är vettigt och jag praktiserar det själv och jag vaskar mig ofta. Mest med hänsyn till mig själv, men även numera för andras skull. Betraktar mig som mycket hänsynstagande! Sen har jag, som träffar många människor varje dag och hälsar på alla, artig som jag är, i minst 15 år använt handsprit. Detta mest för att jag inte har tid att vara sjuk under min arbetssäsong. Det har fungerat bra och jag har inte haft vare sig förkylning eller flunsan på 30 år.

Men nu är handspriten slut, och det var egentligen det jag ville skriva lite om. Hur fan kan handsprit ta slut?! Världens enklaste produkt att sno ihop och våra, annars eminenta apotek, står där som papegojor och säger att spriten är slut! Till yttermera visso vet de inte när de får in någon ny (DN).

18 miljoner doser av ett vaccin mot flunsan snodde man fram på några månader — handsprit tar lika lång tid. Något är begravt här likt en rutten hund.

Har nu i veckan hållit i tre olika konferenser, på tre olika hotell och på samtliga står det handspritspumpar i konferensrummen och det sitter skyltar som beskriver de viktigaste stegen för att undvika baconsjukan.

Konklusion — vill man ha handsprit, gå inte till oprofessionella apotek— gå till professionella hotell.

Suck.


Kommentarer
Postat av: anna s

andChan.jpg" rel="nofollow">http://theflucase.com/images/SyringomanandChan.jpg

2009-09-10 @ 12:12:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0