Valets viktigaste fråga!

Som vanligt skriver Isobel Hadley-Kamptz (denna gång i Expressen) initierat och med både hjärna och hjärta på plats när hon nu ger oss en inblick i ACTA-avtalet och hur de "förhandlingarna" går till. Frågan om demokratins grundbultar måste bli huvudfrågan i valet 2010 — allt annat är en skandal. Som det nu är, så tenderar det jag med ett gemensamt ord vill kalla för — övervakningssamhället — att smygas på oss via alla möjliga och omöjliga kanaler; och ofta sker det med näringslivet hand i hand med våra politiker.

Det är, som Isobel skriver, en demokratisk skandal. Själv vill jag påstå att det är så allvarligt att det är de första spadtagen för att begrava demokratin — sådan som vi vill ha den.

Men varför skall jag sitta här och skriva om detta när Isobel så lysande har fört sin penna! In och läs och bli skiträdd!

Lite smakprov för den late kommer här:

"Tänk om alla utredningar, alla propositioner, alla riksdagsmotioner var hemliga. Först när något beslutats i riksdagen skulle allmänheten få reda på det (...) Precis så här fungerar det dock med det handelsavtal, ACTA (...) Alltihop är sekretessbelagt. Ingen utomstående, inklusive svenska riksdagsledamöter som begärt det, får insyn i det som diskuteras (...) Att ingen utomstående har insyn är för övrigt en fråga om definitioner. Den amerikanska underhållningsindustrin har varit med och skrivit den där önskelistan. Det är allmänheten och pressen som ska hållas ovetande (...) Läkare utan gränser protesterar mot uppgifterna om att legalt parallelltillverkad medicin från exempelvis Indien på väg till Afrika riskerar att beslagtas vid omlastning i Europa."

Med den takt som förändringar nu sker i världen med siktet inställt på att djävlas med medborgarna och deras mänskliga rättigheter, så är det inte utan att jag ångrar att jag tillhörde dem som röstade ja till EU. Speciellt nu när EU skall tillsätta en "president" och en "utrikesminister" allt utanför all demokratisk kontroll; åtminstone utifrån medborgarnas perspektiv.

Häromdagen läste jag en ryss som uttalade sig ungefär som så — Sovjetunionen, och dess bristande demokratiska system, byggs nu upp i Europa. Rätt eller fel vet jag inte, men jag börjar se konstigheter från överheten.

Det bådar inte gott för barnbarnen det här!

PS Vill du bli ännu mera rädd så klickar du på Oscar Swartz eller varför inte Michael Geist. Och varför inte den här för fördjupning. Och vill du ha en bild från dagens verklighet så tittar du här hos Karl Sigfrid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0