Coacha arbetsförmedlingen!

Arbetsförmedlingen heter väl så för att de skall förmedla arbeten. Bra idé men numera tycks de ägna sig åt allt annat än just det. Tanken var, skulle jag tro, att arbetslösa skulle ha ett ställe att gå till där lediga jobb samlades på en plats; där skulle jag som arbetslös kunna glida runt och hitta lediga jobb. En förlängning av det skulle kunna tänkas vara att arbetsförmedlarna lyfte på häcken och steg ut i verkligheten och raggade lite jobb hos företag och andra organisationer.

Den gamla affärsidéen håller uppenbarligen inte längre. Nu handlar det mer om att se till att blanketter är rätt ifyllda (80-90% av dessa är ofullständiga och returneras till den arbetsökande för komplettering, vilket borde vara en tydlig signal till AF att det kanske är lite fel på dokumenten), eller att ge folk kurser i hur man söker jobb och varför inte lite coaching för 3 miljarder(!).

Men nu är det som det är och jag måste säga att jag är imponerad över att man lyckats hitta 952(!) jobbcoachbolag i lilla Sverige, alla med kompetens att hjälpa alla arbetslösa på traven. Fan tro’t, men inte jag!

Det visar sig också att upphandlarna inte har varit sin uppgift vuxen. Här finns både NLP, neurolingvistisk programmering, hypnos, healing och terapi, allt förbjudit enligt upphandlingsvillkoren. Så även här gick arbetsförmedlingen på pumpen genom sitt amatörmässiga beteende.

Det får mig att tro att: arbetsförmedlingen har avlägsnat sig alltför långt från sitt huvuduppdrag — att fixa jobb — samt att de saknar kunskap i de mest elementära grunderna i administration och lägg sen därtill att de är urusla på att upphandla tjänster.

Det är en mycket misskött och ineffektiv organisation med andra ord.

(AB)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0