Sverige är en demokrati – trots allt

Nog kan man börja fundera ibland hur det står till med gamla svedala. Valsedelstveksamheter (HAX), följs av Marie Pålsson (M), SvD, som kommer tillbaka till min gamla käpphäst – en vettig maktdelningsstruktur – och sedan har vi frågan om hur vår rättsapparat egentligen fungerar, inte minst när det gäller övervaknings- och kontrollsamhället.

Det liknar ibland lite bananstat men jag är rädd att jag blivit fartblind, att jag glömmer att det mesta faktiskt fungerar väl, mycket väl. Men visst, det finns en hel del att göra och jag tycker att man skall ta Marie Pålssons synpunkter till sig (Newsmill) och börja ett nytt demokratibygge där maktdelningen blir mycket tydligare och hårdare.

Det får aldrig bli så att vi medborgare börjar misstro skötseln av landet. Det leder ofelbart till att en massa ljuskänsliga personer vädrar morgonluft och då är det antingen för sent eller åtminstone svårt att rätta till.

Och se på tusan, Margot Wallström (i SvD), denna i Sverige klart överskattade kvinna, har skrivit ett brev till bossen Barroso där hon ber honom "lägga öret till marken" (det är väl där han haft öronen hela tiden i integritetsdebatten) och lyssna på vad medborgarna har att säga i viktiga frågor. Nu vet jag inte hur mycket allvar hon menar. Hon har ju trots allt varit på TV på Irland och där förklarat hur man måste göra för att få irländarna att rösta rätt.

Det finns mycket att göra – och vi borde göra det också – men någon diktatur eller halvskum stat – det är vi inte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0