Säkerhetstänkande och vansinne, hand i hand!

Jag har, sedan många år, en devis – ett motto – som dels heter "hic et nunc" (här och nu), dels Ipse Cogita! (Tänk Själv!) allt illustrerat med en hjärna databöjd till ett hjärta. Tanken med det senare är att använda hjärnan för kritiskt tänkande, gärna med hjärtat inkopplat. Och jag inser nu, tjugo år eller så senare, att denna min devis blir än viktigare efterhand som åren går. Hjärnsläpp gracerar likt ogräs numera nämligen.

Här kommer ett bevis från säkerhetsbranschen inom flyget. På OBOW (1 bag 1 world) kan du läsa storyn. Det handlar om en 58-årig bankkvinna, Mrs Burgess som blev stoppad i säkerhetskontrollen eftersom hon hade en roman med sig – Robert B Parker , A Triple Shot of Spenser, vars framsida pryddes av en illustration av bland annat en pickadolla (pistol).

Och det får man inte. (Suck!) Det kan verka aggressivt! Det vill säga: en alldaglig kvinna, 58, med en thriller (kan jag tänka) i bokform får inte ta med denna och då undrar jag: varför?

Tror tokstollarna att hon skall skära ut pistolen ur omslaget och hota kaptenen? Eller skall hon använda boken och sopa till någon i skallen? Eller tror de hjärnsläppta säkerhetsmänniskorna att hon skall springa runt i planet och vifta med boken, och på så sett locka fram aggressiva medpassagerare, som i sin tur kommer att att kapa planet?

Nu ordnade det sig till slut – hon fick ta med boken – efter det att hon lovat (troligtvis på knä) att: inte ta fram den, inte läsa den under flygningen!

Så går det när de små människorna stiftar lagar och skickar fram de ännu "småare" till att verkställa dem. Sätt gärna på frontfigurerna en uniform också så blir vansinneskarusellen tydligare och "di smau" pöser över av maktinnehavet.

 Deras hjärnor?  De har säkerligen åkt med tidigare flight till soligare trakter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0