Piratpartiet, valet och blankröstning

Jag har sedan många år valt att avstå från min rättighet – och enligt vissa stollar skyldighet – att gå till valurnorna. Detta har många orsaker men de kanske främsta är att svensk politik är dels alltför likartad, oavsett parti, dels lämnar nivån på politikernas kunskaper mycket i övrigt att önska.

Jag har därför efterlyst att kunna rösta, men på ett sådant sätt att jag: röstar (pliktskyldigast!), men också att det skall synas att jag är missnöjd. Då blir det till att rösta blankt säger någon. Jo pyttsan, säger jag. Visst, det går utmärkt att rösta blankt men våra politiker har bestämt att blankrösterna inte skall redovisas bland de andra partierna till exempel: m x%, v x%, s x% ... blanka x%.

Jag förstår att alla partier inte vill ha en siffra på "de blanka", för det skulle ju kunna tyda på missnöje, en protest. Och det är ju exakt vad det är, så varför inte visa det!? Svagt.

Jag är en man, inte helt ung, ej heller lastgammal som även i valet nu i juni tänkte sussa gott och så småningom vakna till en europaverklighet som ser exakt likadan ut som innan jag lade mig på sofflocket och tog en lur. Men så dyker Piratpartiet upp och nu blir det lite stuns i debatten.

Och till på köpet i frågor som kanske är de mest  grundläggande i en demokrati. I alla dessa frågor har "gammelpolitikerna": inte haft kunskap om konsekvenser av FRA, IPRED, ACTA etc., inte insett att det är frågor som är viktiga och definitivt inte insett att frågorna engagerar folk. Men nu börjar de väl kvickna till, men jag vet inte.

Så nu skall jag rösta: på Piratpartiet trots att det är ett enfrågeparti men frågorna i detta "en" är viktiga för mig och ingen annan verkar ta ansvar.

Till detta skall läggas att jag nu – också – klart kan visa mitt missnöje med de etablerade partierna och detta kommer att redovisas och synas.

Här "gör jag två flugor på smällen": jag röstar på ett parti som kommer att slåss som svettiga vikingar i frågor av avgörande betydelse för vår framtid som medborgare i en demokrati, och det kommer att ge de "gamla" politikerna en tydlig signal  att jag/vi är missnöjda och som en blixt från klar himmel slår det mig – mitt missnöje syns, min blankröst står där väl synlig för alla.

Och hur hade det gått i EU om inte bloggvärlden funnits och arbetat som galärslavar? Tack till alla dessa och de jag följer och nogsamt läser är: HAX, Opassande, Oscar Swartz, Farmor Gun, Anais, Sagor från livbåten, Christopher Kullenberg, Marcin med flera. Sen skall en viktig blogg läggas till, speciellt som nästa fråga som kommer att ruinera oss svenskar är alla klimatnissar (och nissor) som verkar extremt dåligt pålästa, The Climate Scam.

Jag vidhåller att rätt skött kan bloggvärlden faktiskt bli den fjärde statsmakten, speciellt som den tredje verkar svikta, jobbar för lite. Och sen undrar medierna hur de skall överleva i framtiden! Det blir till att kavla upp ärmarna!

Aftonbladet idag. Nu gäller det att verkligen lämna alla soffor och stolar som finns och röra på påkarna!

Man behöver inte vara ung och arg för att bli pirat, man kan halvgammal och ännu argare!

Kommentarer
Postat av: Smirnoff

Håller med dig fullt! Jag ska bli "Pirat" jag med, av samma anledning som du! :)

2009-05-08 @ 12:34:35
Postat av: Anonym fegis

Yaaay!

2009-05-08 @ 13:32:55
Postat av: Ipse Cogita!

Smirnoff:

Kul och nu visar vi dem!

2009-05-08 @ 16:19:47
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Labbibia

Jag tänker i samma banor som du. Min röst på Piratpartiet får bli en protest, inte bara mot politiker som inte begriper vad det är de röstar ja till när det gäller Internet,Ipred od.

En protest mot de politiker som styr på kommunal och riksnivå idag.

En protest mot de vallöften som politikerna glömmer bort fortare än kvickt, så fort valet är vunnet.

En protest mot det vansinniga i den energipolitik som förs idag, där man subventionerar byggandet av vindsnurror, snurror som ALDRIG kommer att kunna tillgodose Sveriges behov av energi.



Rena snurren!

2009-05-09 @ 11:20:23
Postat av: Ipse Cogita!

Labbibia:

Tack för inlägg!

Vi blir kanske tillräckligt många.

Och gällande energipolitiken idag så är kanske den det område som gått från sakfrågor (av olika sort) till ren religion och en dyr sådan och tillika ineffektiv.

2009-05-09 @ 13:18:51
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Peter

Labbibia: Du ger inte etablerade partier en känga, du stödjer istället ett stolleparti som har som enda agenda att sno arbetande musiker och filmskapare på ersättning.

Strunta hellre i att rösta, det ger större effekt. Tro mig.

2009-05-21 @ 12:02:48
Postat av: Ipse Cogita!

Peter:

Frågan är större än nedladdning. Jag skall övervakas hela tiden, över allt etc.

F.ö. råkar jag veta att artisterna får c:a 10-15:- per CD. Vem får de övriga kulorna!? Och vad kostar det att ta fram en CD i taskigt plastfodral (som ingen vill ha!)?



Tack för för din kommentar!

2009-05-21 @ 14:35:49
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0