Myndighetspersoner – speciell utbildning?

Jag måste ställa frågan: går vissa myndighetspersoner – inklusive vissa chefer – någon form av speciell utbildning, något träningsprogram eller liknande för att lära sig förödmjuka folk, sluta använda huvudet, följa regler som är uppenbart stiftade av mindre välmöblerade politiker? Och det utan att ta ansvar och slå larm till politikerna när det är uppenbarligen fel. Sen när är det förbjudit att tänka själv och se till att handla så att självklara idiotismer kan rättas till? Eller ingår det också i utbildningen eller rekryteringen att hitta personer som uppenbarligen är skadade?

Historien i korthet i Aftonbladet: En kvinna, arbetslös, skall gå på möte – sammankallat av arbetsförmedlingen – och det råkade infalla dagen innan kvinnan skall på begravning, sin mors väl att märka. Mamman bodde i Finland så kvinnan måste självfallet ta sig dit vilket så klart tar lite tid. Alltså meddelar hon arbetsförmedlingen dessa fakta.

Svar: då mister du ditt understöd! Hon stod inte till "arbetsmarknadens förfogande". Nej, det är lite svårt när hon skall ta farväl av den som gav henne liv och som nu skall på sin sista resa!

Sen har de experter också gudbevars. Så här ser det ut:

"Lars-Erik Mellilä, som är expert på arbetslöshetsförsäkring på Arbetsförmedlingen, säger att Arbetsförmedlingen i Nybro fattat rätt beslut.
– Man drar ju gränsen någonstans, skattebetalarna betalar för dem som är aktivt arbetssökande. Om man då gör något annat så är vi inte beredda att betala det. Åker man och besiktigar bilen eller till sin svärmor på ålderdomshemmet så är man inte aktivt arbetssökande, säger han."

Det är jag som betalar denna vrickade ickepersons lön och det gör det till min sak.

Lägg nu väl märke till denna myndighets-icke-persons (och alla andra) helt hjärndöda och empatilösa resonemang (det är alltid likadant):

"Man måste dra gränsen någonstans..." Och vad gav dig rätten att dra den vid kvinnans begravning? Han fortsätter: "Åker man och besiktigar bilen eller till sin svärmor på ålderdomshemmet..." Nu blir jag orolig. Fattade han inte, det var mammans begravning och om det råder det ingen tvivel. Då råder min dumme herre – undantagstillstånd! Och jag hoppas alla ser "...så är vi inte beredda att betala det." Vi, sa svinskiten! Ni betalar inte en spänn, det gör jag! Men jag är övertygad om att alla dessa byråkraaaater (Anderz Harning igen) tror att det är deras alldeles egna lilla pengabörs.

Så här håller de på – tokstollarna – och när de blir trängda av pressen så kommer alla dessa ihåliga, ologiska och sanslösa regelresonemang över deras hopsnörda läppar.

Att regelsystemet är utformat på ett visst sätt innebär inte att man inte skall ta varje fall utifrån sina förutsättningar. Det tjatar ni ju om i alla andra sammanhang. Hur ofta har jag inte hör: "jag kan inte kommentera detta fall, alla fall är unika". Bullshit!

Liknande fall dyker upp stup i kvarten. Vad i vårt samhälle har gått fel, när enkla begrepp som att kunna – tänka själv, ta ansvar så det blir både rätt och rättvis – uppenbarligen försvunnit ur våra sinnen?

Vems är felet? Det är enkelt: först och främst ligger ansvaret, tungt, på handläggare och andra myndighetspersoner och i andra hand på politiker som inte lyckas få till lagar, förordningar och regelsystem som är hanterbara och flexibla.

Det är helt enkelt skamligt!

Man får inte kalla folk för träskallar men jag kan säga till alla er myndighetspersoner som vägrar ta ansvar:

Sätt på er hatten när ni inträder i hackspettskogen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0