Maktmissbruk Margot Wallström?

Nu hoppas jag att det inte är riktigt så som Patricia McKenna skriver idag på Expressen Debatt men det ser djäkligt suspekt ut.

Lite citat får bilda stommen:

"Europeiska kommissionens vice ordförande Margot Wallström är på väg att skriva under ett avtal på 1,6 miljoner euro med PR-firman Edelman, för att sälja "Europa" till det irländska folket."
(...)
"Enligt rapporteringen kretsar Wallströms avtal med PR-firman kring "behovet av att informera allmänheten om angelägenheter som rör EU och hur det påverkar vardagen".
Kan Margot Wallström förklara varför informationskampanjen bara är inriktad mot den irländska befolkningen?
Är vi irländare så okunniga om EU att vi behöver gå i specialklass för att hänga med de andra medlemsländerna?"
(...)
"1995 slog Irlands högsta domstol fast i ett mål som jag initierade - McKenna- domen - att det är olagligt att använda offentliga pengar till att påverka en folkomröstning. Högsta domstolen skrev:
"Användningen av offentliga medel till att finansiera en kampanj som syftar till att påverka väljarna att rösta ja stör den demokratiska processen och inskränker den jämlikhet, som är avgörande betydelse för Irlands demokrati... Medborgarna har rätt till en demokratisk process, enligt konstitutionen, fri från statlig inblandning, även om intentionerna är de bästa. Inga statliga organ har rätt att använda skattebetalarnas pengar till att blanda sig i den demokratiska processen." (min kursiv).

Att här initieras fula tricks under täckmantel av "information" torde stå alldeles klart och det är upprörande. Att det sedan kommer från vår – i Sverige – mest överskattade politiker gör inte det lättare för mig när jag skall besöka farsan på Irland och där behöva förklara dessa osmakliga ränker för mina irländska vänner.

Du som är mitt i smeten Margot, hur tolkar du Irlands högsta domstols skrivning? Gäller på Irland inte i EU?

Nu kan jag bara hoppas att dessa sanslösa försök till indoktrinering bakfyrar (tack för det ordet, Göran Hägg!) och det rejält. Själv kommer jag att dra mitt lilla strå till stacken både via personligt besök på ön och via nätet.

Nu skall jag snart besöka Irland igen och det bär mig emot att jag skall behöva smyga – förklädd och maskerad – in i landet. Sen skall jag, med skammens rodnad på mina kinder, också stå där som en skolpåg och förklara att även vi i Sverige svenska dårar har.

Suck!

Slutligen en favorit än en gång (ni ser att det hänger ihop, att McKenna nog har rätt?)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0