Klimatfrågans trovärdighet

Det finns mycket i klimatfrågan som inte framkommer i de svenska gammelmedierna. Varför är mig en gåta. Den "tredje statsmakten" skall ju vara så bra på att skildra mer än en sida. I klimatdebatten har de lång väg att vandra. Det fullständigt dröser av oliktänkare – högt kvalificerade sådana – ute på mitt älskade nät.

Men det finns utländska journalister som inte räds frågan. Här kommer en från engelska The Telegraph och Christopher Booker. The Climate Scam har sin vana trogen varit på hugget och redovisat artikeln tidigare.

Men vad är det som gör att politiker och, inte minst,  journalister har så svårt att ta in att hela klimatfrågan är sorgligt behandlad sett ur såväl vetenskaplig som allmänpolitisk synpunkt.

Bara det faktum att man gång på gång basunerar ut att det är vinden som skall rädda oss, och det till gigantiska kostnader, en kostnad som ingen verkar vara villig att presentera för mig.

Sen kan man ju önska att klimatet i debatten skulle kunde vara lite varmare och empatiskt men samtidigt måste väl någon ta i så det knakar så att inte de andra får stå oemotsagda...

Klimatet kan vi ha olika synpunkter på men f...n inte på skyldigheten att både redovisa och ta in olika synpunkter.

I klimatfrågan springer politiker och medlöpande journalister in i framtiden med högst halva kunskapen i frågan i bagaget, och det med en fart som framkallar blindhet. Vissa säger "i flock", jag säger "i skock" – mest för att visa mitt ogillande som gränsar till förakt.

Den journalistiska hedern är solkad. Politikerna? Ja, god vilja finns säkert, hederlighet också, men det kan vara värre med den allmänna bildningen och förmågan att tänka både analytiskt och kritiskt.

Och själv surfar jag vidare och vidgar min horisont, dag för dag, i så många frågor jag hinner och har lust med. Jag får nöja mig med det, men jag begär mer av politiker och de medspringande journalisterna (men det är klart, de senare hinner jaga – och slå på stora trumman – i frågor som att Wanja LO:s man bott på samma hotell som frugan, och fel person på bild som ytterligare bevis på hur proffsiga de är).

Snyggt jobbat!

Kommentarer
Postat av: Wolter

Tyvärr ör nog inte detta något nytt.

Det är ingen tillfällighet att Platon sade:

När många säger samma sak har var och en ofta inte tänkt så mycket.

Detta är således en följd av det flockdjur vi är. I sakens natur ligger vidare att häckla den som avviker från flocken.

Detta trots att vo tror oss om såväl bildning som insikt.



Det finns inget nytt vi vetat om i förväg - då är det inte nytt.



Världen behöver kritiska m änniskor som du, Maggie m.fl. "Nätet" ger människor en möjlighet att insupa kunskap och det kanske är vår räddning i denna fråga.

Jag är övertygad om att "klimattramset" (det vi diskuterat i anslutning till denna bloggpost) kommer att få ge vika för andra, större, frågor.



Men våra pengar vill dom alltid ha - politikerna.

Makten vill dom alltid ha - politikerna.

2009-05-26 @ 17:25:51
URL: http://www.igrevenstid.se
Postat av: Ipse Cogita!

Wolter:



Tack för kommentar. Men visst kan man bli lite trött på flockdjuren! Churchill sa som så en gång:



"Då och då snubblar människorna över en sanning, men de flesta reser sig upp och skyndar vidare som om ingenting hade hänt."

2009-05-26 @ 18:27:25
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0