Klimatet och "rätt" temperatur

Hittade lite länkar på The Climate Scam. Denna gång var det en som fångade mitt intresse lite extra – examiner.com – och anledningen är att frågan som ställs är självklar men förekommer inte speciellt ofta i debatten.

Frågan är: vilken temperatur skall det vara på jorden för att det skall vara optimalt? Detta alldeles oavsett vad som orsakar klimatförändringarna – naturen eller människan eller båda. Det retar mig lite att jag inte haft den frågeställningen lite mer i fokus. Jag vet att frågan diskuterats i både artiklar och böcker men det har liksom gått in genom ena...

I Björn Romborgs bok Cool it så för han ett resonemang utifrån vad som är bra för jorden och dess befolkning och slutsatsen är att det är bättre att det är varmt än kallt. Argumenten finns självfallet redovisade.

Men frågan kvarstår; vilken temperatur vill klimatalarmisterna ha, när blir de så att säga nöjda. Och i samma veva kan de väl också förklara varför de anser att just det temperaturintervallet är lämpligt, alltså redovisa skälen. Jag tror de får det väldigt svårt med den frågan så något svar lär jag väl inte få.

Slutligen från Ove E. L i ett av mina nätverk: Heartland har sin konferens redan 2 juni 2009, i Washington.

Kommentarer
Postat av: Bosse

Svaret är väl självklart för dom flesta: Så stabilt så att det inte triggas i ena eller andra riktningen!

Om jag har tolkat varningarna rätt vad gäller klimatförändringar, gäller inte varningarna en specifik temperatur i första hand, utan vilka kommande temperaturer de nya temperaturerna kan leda till. Ungefär.

2009-05-23 @ 22:43:03
URL: http://www.salvenius.se
Postat av: Jan L

Men det finns inga belägg för triggningar eller tipping points. Detta är datormodellspöken. Frågan kvarstår: om man tror sig kunna kontrollera klimatet så måste man bestäma sig för hur stor påverkansgrad man tillåter. Tror man att vi är på väg mot en tippingpoint och dessutom väldigt nära räcker det inte med att reducera växthusgaser 20-30%. Nej då krävs mer:



1) Alla växthusgasutsläpp bort

2) All "onaturlig" markanvändning bort dvs. jordbruk och skogsbruk. Byggnation ovan jord avvecklas.

3) Ej försöka förhindra naturlig erosion eftersom det kan övergå i aerosoldeponering som i sin tur är ett känt fenom som styr bl.a uppkomsten av orkaner.

osv osv

Det absurda framträder när man drar ut det till det extrema. Vi kan INTE kontrollera klimatet och vi har INGEN aning om hur man ska bekräfta efffekten av olika åtgärder man kan hitta på.



Som tur är finns det INGA observationer som styrker hypotesen att t.ex att fördubblad CO2 skulle ge högre temp.ökning än strax över 1 K (IPCC angav år 2007 1.5 - 4-5 K vilket senare forskning har ifrågasatt). Att vi INTE kommer att uppnå ens i närheten av en fördubbling av CO2 är en annan sak. Det mesta tyder snarare att den senaste uppvärmningscykeln är över och att vi är nu på väg nedåt. Något som är BETYLIGT värre.

2009-05-24 @ 19:05:18
Postat av: Ipse Cogita!

Jan L:

I mina högst amatörmässiga snurranden på nätet kring klimatfrågan så håller jag det som minst lika troligt att det blir kallare. Och det vill inte jag ha!

Tack för kommentarerna!

2009-05-24 @ 23:44:48
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Bosse

Hm, om det inte förekommer några belägg för triggningar eller tippet points kan man nog konstatera, att de naturliga variationerna visar ett i vart fall onaturligt flockbeteende just nu.

2009-05-25 @ 12:20:42
URL: http://www.salvenius.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0