Äldreomsorgen – dit skall jag inte!

"Vi föds som original men skall dö som kopior" säger Thyra Frank på äldreboendet Lotte i Köpenhamn (länk en bit ner) med avsky. Ett nog så sant konstaterande gällande dagens äldreomsorg. Äldreomsorg verkar för övrigt vara fel ord – äldreförvaring eller äldrelagring passar bättre.

Idag på Uppdrag granskning handlade det om att bli gammal. Att vissa lagar gällande djurens behandling är mer långtgående än för oss människor är konstigt och stötande. Transporter är hårt reglerade på djurfronten men en gamling av märket homo sapiens får utstå de mest förnedrande resor till sjukhus och andra inrättningar. Det kallas "färdtjänst" men det är ta mig tusan inte mycket till "tjänst". Långa väntetider, godtyckligt bemötande m.m. talar sitt tydliga språk (jag har nära och kära som utsatts för denna tjänst, och det tar mig dagar att jaga de skyldiga och inte blir det bättre. Och de taskiga ursäkterna jag får mig till livs, kan jag skriva en bok om – nej en triologi!).

Vissa får dö ensamma, vissa som levt ihop i 60 år får helt plötsligt inte bo ihop eftersom den ena partnern är för frisk. Man baxnar. Och varför ser äldreboenden ut som sjukhus? Det skall väl vara ett hem. Det går, det vet jag eftersom jag sett det själv (äldreboendet Lotte i Danmark). Kolla gärna den artikeln!! Och där sker allt till samma kostnad som på de andra anstalterna! Det är inte dyrare!

Och varför skall maten skickas runt tills den blir sunkig? Mat skall lagas på plats eftersom mat och matlagning hör ihop i en totalupplevelse.

"Hästars behov av kontakt skall tillgodoses" lyder det på den fronten. Hundar och katter skall ha "kontakt med människor några gånger per dag". Så står det – annars är det vanvård. Hur många gånger "vallas" en äldre i vår friska luft? En i programmet hade varit ute en gång på ett år!

Hundar får till exempel inte drogas så de blir lugna (olagligt) men det går bra att droga vissa äldre så de håller sig lugna och håller truten.

Och alla dessa planer. Duschning, promenader, socialt umgänge... allt skall skrivas ner – noggrannt och troligen tar det en massa tid – och sen händer inte ett smack! Inga planer får upprättas – någonstans, någonsin – om de inte också genomförs, så enkelt är det.

En gammal klassisk definition av begreppet kvalitet är (formulär 1A): Man skall hålla vad man lovat. Alltså, gör man en plan (=lovar) så skall den hållas. Allt annat är dålig kvalitet. Det behövs inget annat kvalitetssäkringssystem, inget ISO 9001 eller 14001 eller... Däremot behövs det folk, personal, med både hjärna och hjärta och det tycks saknas på alltför många håll.

Och fångarna på våra fängelser här rätt till utevistelse och det trots att de ställt till en massa djävulskap. Rätt? Rättvist?

Nu har halva programmet gått och nu byter jag kanal. Jag orkar inte med dumheterna och orden (värdegrund, flexibilitet, kundinriktning, kvalitetssäkring, personliga planer och andra kräkord).

Nej förresten, jag skall in på nätet och försöka hitta en hagelbössa till försäljning. Den skall jag inhandla emedans jag är frisk, jag skall lägga den under min säng och när tiden kommer, om förhoppningsvis en dj...a massa år, så skall den fram och sen skall ett skott avlossas i pallet för – in i äldreomsorgen skall jag INTE!

Politiker, ansvariga tjänstemän, anställda – jo, faktiskt – SKÄMS (gärna ögonen ur er)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0