Äldreomsorgen och Ann-Charlotte Marteus

Så är hon igång igen – "vet-bäst-i-alla-frågor" – Ann-Charlotte Marteus, Expressen. Den här gången tycker hon att vår äldreomsorg (du som jobbat där?, Ann-Charlotte, använde väl den termen och inte äldrevården hoppas jag) är i stort sett okey.

Nu tror jag inte mycket på att hon har jobbat inom äldreomsorgen i "...fjorton år", åtminstone inte på mer än ett ställe, eller att hon tillbringat sina arbetsdagar på boendet i fikarummet. Anledningen till att jag tror så är att jag arbetat med utveckling av äldreomsorgen i tjugo år på olika ställen i vårt avlånga land, och bilden från Uppdrag granskning är närmare verkligheten än Ann-Charlottes erfarenheter.

Om vi sen lägger till den där lite "von oben" attityden som Marteus med flera har, så inser jag att det blir svårt att få någon vettig äldreomsorg under min livstid.

Jag skrev om det här den 6/5 under rubriken "Äldreomsorgen – dit skall jag inte!" Gå gärna dit och gå gärna till den här länken "äldreboendet Lotte i Köpenhamn". Jag ansluter mig mycket hellre till synen på äldreomsorg hos  chefen på det stället, Thyra Frank, än till Ann-Charlotte Marteus och hennes smått äldrefientliga schablonbilder!

Och du Ann-Charlotte, åk dit, jag lovar du får se att man kan få en dj...a kick av sin sista resa!

Och när du är där, be henne berätta om mannen som kom dit som ett kolli, för att dö, men sen hann åka på utlandssemester ett antal gånger (de gör det, årligen!).

Det är en inställningsfråga och därför är jag extra glad att du valt ett nytt jobb, Marteus!

Kommentarer
Postat av: Pezster

Thyra Frank är numera en ny hjälte i mitt liv. Fy jävlar vilken människa!

De röker i matsalen... fast det är lag mot det.

"För här är filosofin att detta inte är en institution utan ett hem. Och i sitt hem bestämmer man själv. "

Glimrande!

2009-05-20 @ 16:52:48
URL: http://whatsupsthlm.se/pezster/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0