Afganistan – svenskar i krig

Jan Guillou skriver i Aftonbladet att Sverige befinner sig i krig med Afganistan. Jag håller med. Att inte inse att vi faktiskt befinner oss i ett krig är enbart politisk finlir och ful-lir. Påståendet att vi inte deltager i ett krig liknar mediernas påstående – åtminstone allt som oftast, och på vissa håll – att muren Israel bygger, inte är en mur utan en "barriär" eller liknande snömos.

Men det är väl kul för lilla Sverige och gå ut och valsa runt lite med de stora elefanterna kantänka. Nej, det hela handlar om en noga planerad glidning i svensk politik. I detta finns det många komponenter: en successiv nedmontering av svenska försvaret, aktivt deltagande (med tvivelaktig kvalitet på hårdvaror och mjukvaror) i fler och fler internationella uppdrag, lite flygplanslandningar med fånghämtning m.m.

Allt syfter till att så småningom kunna säga: titta nu svenska folk, vi klarar oss inte, vi måste in i NATO (och då menar jag militäralliansen, inte No Action, Talk Only), vi är såååå globala.

Vill man ha en annorlunda syn på Afganistan och mellanöstern än den i svensk press, så kan man med fördel ta del av vad Robert Fisk skriver och det gör han såväl i bokform som i The Independent.

Jag har stor respekt för gamla hederliga medier, men jag tycker nog att alltför många svenska saknar egen resning, eget ställningstagande och analys. Och visst är det en mardröm (som Jan Guillou skriver).

Och: en spade är en spade...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0