Särskrivning

Ikväll gick jag på krogen. Såsom en måttlig – men dock rökare – så är krogbesök numera ett mindre uppskattat nöje. Helt klart är att man inte kommer att dö av rökningen; lunginflammation är långt troligare! Nåväl, det händer roliga saker också. Jag har på sista tiden gått i krig mot särskrivning. Ett ofog. Sist jag reagerade på detta fenomen var i ett mail till en ledamot av riksdagen som satt en ära i att särskriva allt. Gentlemannen i mig förbjuder mig att avslöja hennes namn men hon är orienterad mot mitten. Men lite oroande är det i alla fall, att en av våra folkvalda hanterar svenska språket såpass knackigt. Det kan nog bli en hel del fel i lite lagtexter eller dylika dokument där noggrannhet måste betraktas som en dygd.

Till saken; på krogen satt det en liten skylt i entren: "rök fritt" stod det på två rader (det finns många sådana skyltar!). Då gäller att gå i krig. Alltså ställer man sig vid skylten och drar i sig en cigg för allt vad tygen håller.

– "Vad gör du?", säger en lite sur servitris.
– "Bra du kom", sa jag, "för det var längesen jag varit så glad. Tänk att någon har tänkt på oss rökare!".
– "Du vet mycket väl att det inte är det vi menar", fortsätter hon.
– "Skriv vad ni menar då!", fortsätter jag och nu är tonläget stegrat.

Ett klassiskt exempel: "en mörkhårig sjuksköterska" eller "en mörk hårig sjuk sköterska"! Visst är det skillnad.

Dra gärna ut i särskrivningskriget. Vid uppenbara fel på grund av särskrivning – speciellt där du kan förutse en lustig effekt om du följer vad som står – gör som det står!

Kommentarer
Postat av: Anni

Kanske lite onödigt att trotsa på det sättet? Ett barnsligt beteende kan jag tycka. Det är väl bra att man inte får röka där inne. Tänk vilken jobbig miljö att vistas i för de som arbetar där först och främst. Men också för astmatiker.



Köp en halsduk är mitt heta tips till dig. Så slipper du få lunginflammation! =)



//rökare

2009-03-30 @ 00:48:51
URL: http://eyecandy.devote.se
Postat av: Sanna

Hahahahaa, fy vad roligt! Jag hatar särskrivning, ska absolut börja göra som det står istället för vad de menar nästa gång jag ser något som kan bli kul! =)

Ha det bra!

2009-03-31 @ 02:23:25
URL: http://thesanny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0