IPRED

I dag är det den första april – men jag skämtar inte. Lagen som gör det möjligt för nöjesindustrin att agera rättsväsende på egen hand är nu på plats. Tack så djävla mycket!

Om film- och skivindustrin hade varit lite vakna och hängt med i svängarna så hade vi sluppit dessa privatpoliser. Jag snackade med min bilhandlare häromsistens. Han sa:

– Kunden ringer hit. Han är väl förberedd via färgval, utrustningsval m.m. Vi för ett finansieringsresonemang och fixar allt via nätet. Du kan ge dig fan på att jag skulle levererat bilen till kunden via optisk kabel om det hade gått! Tänk så enkelt.

Så sa han, bilhandlaren. Men de som kan leverera på det sättet – skiv- och filmindustrin t.ex. – de tycker att det är fiffigt att påtvinga sina produkter i ett format som snart är jämförbart med runstenar. Och till på köpet paketera produkterna i ett plastfodral som går sönder direkt efter partyt som det är lite stuns i. Hej och hå som det kan gå!

Nu går det inte att göra mycket åt det här (många kämpar dock hårt och all heder till dem) och det blir mycket värre innan det blir bättre. Lite historiekunskap hade kanske varit på plats. Spritförbudet i USA på sin tid, gjorde att annan brottslighet steg med hastigheten av en Apolloraket och våldet stegrades markant. Lösningen på ett problem blev så att säga problemet (för övrigt inte helt ovanligt).

Numera får man emellertid ta sig en rackabajsare i detta land. Så, det kommer att bli likadant det med detta. Här kommer att komma nya fiffiga system, flera och dolda, och vips så öppnar sig nya affärsmöjligheter för de ljusskygga. Och sen kommer motsidan med moteld och sen... Smart?

Själv tänker jag från och med denna dag inte köpa en skiva, inte köpa eller hyra en film, inte sätta min fot i en biograf eller på annat sätt gynna denna typ av industri. Jag ber nu – vänligen men bestämt – att få ta farväl av dessa bakåtsträvare, som behandlar mig som kund som en skurk. Märk väl – denna industri har inte gett mig möjligheten att köpa deras produkter på ett smidigt sätt!

Och slutligen, glöm inte vem som tjänar stålarna. Av en skiva som kostar 179 pix så undrar jag hur mycket artisten får – 15 spänn? 25?, 30? – inte är det mycket mer.

Alltså – de kan dra åt helvete!
(Om de släpps in.)

Upphovsrätten har jag inte kommenterat här,  men det är en helt annan sak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0