Piratval 7 juni 2009

Nu är nationaldag– en dag som jag inte firar – och nu vidtager planering av morgondagen och nu gäller det viktiga ting i EU-valet. Låt mig beskriva resan min från ax till limpa.

Jag hade bestämt mig. Vid förra ordinarie val. Att nu räcker det – jag blir hädanefter soffliggare. Anledningarna var många men främsta anledningen var att det inte fanns något parti med lite ruter i. Alla lite halvmesiga, med urtråkiga politiker och utan ärliga hjärtefrågor. Alla tycker lika och mest trött blir jag på klimatfrågan, där alla har den frågan högst på agendan. Detta trots att kunskapen om klimat och lämpliga åtgärder ligger på en sorgligt låg nivå. Med andra ord kommer de flesta lösningar i den frågan att bli fel. Tiden får utvisa, men jag är bombsäker på att jag med ett överlägset leende kommer att kunna säga – va´va´de´ja´sa´!

Men så blev det lite liv i luckan och det i ganske vår tids viktigaste frågor. Övervakningssamhället sett ur alla aspekter, men kanske främst de cencurliknande åtgärder som planeras och genomförs med en hastighet värdig en rusande älg med lös mage.

En oroväckande stor del av gammelpartierna tycks anse att detta är i sin ordning. Och fula var väl nästintill alla; integritetsfrågan var viktig innan valet för att efter falla i "glömska". Men jag glömmer inte FRA, IPRED, TPB; jäv, ACTA, datalagringsdirektiv och hela konkarongen. Det går åt fel håll. Soffliggare reser sig och gör ett nytt försök.

Nu till morgondagen och så här kommer den att gestalta sig:

En långsam uppstigning, kaffe, tidningsläsning (jodå, jag har en i papper), genomgång av mina sex utländska tidningar (nätet) och dagens första bloggskumning (c:a 20 stycken). Jag följer upp med kroppsvård vars noggrannhet kommer att vara förvillande likt en kvinnas. Efter att ha lufttorkat ett par timmar deodorantar jag mig och lindrar rakningen med Acqua di Parma.

In i påklädningsrummet (påminner starkt om sovrummet) och piratvalspåklädning inleds.

Det blir:

Elegant vit skjorta, antricitgrå slacks, svart club-blazer med guldfärgade knappar, svart livrem med guldfärgat spänne, piratfärgad sidenslips (jo jag har köpt en sådan!), svarta strumpor och spegelblanka svarta pjuck från Mezlan. Klockan på vänster handled blir i "guld" med svart rem och på vänster handled ett guldpläterat Sabona-armband. Viktiga beslut kräver stil!

Jag toppar det hela med en svart lapp för ena ögat – om jag skall ta vänster eller höger avgörs i sista sekunden. Piraten är redo!

Nu bär det av till vallokalen och min röst kommer att läggas på Piratpartiet.

Efter väl förättat värv återstår en promenad till hemmet och där väntande middag. Jag hade tänkt mig att inledningsvis knäcka en pava champagne tillsammans med hustrun. Det är Pol Roger som gäller!  Därefter en förrätt av hummer Thermidor (recept hittade jag här). Odjuret sköljs ned med ett gott vitt vin av lite klass.

Till huvudrätt får det bli Anka à l’Orange enligt livskamratens oslagbara recept och här rullar vi på med samma vita som tidigare. Det hela avrundas med skånebryggt kaffe och en cognac av det utomordentliga märket Hine (annars brukar det var Monopol, som jag till och med måste ta med mig till mina franska vänner).

Vid det här laget lär denna dag vara tämligen slut – så även jag. Valresultatet  får väl mening först den 8:e!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0