Piratslipsen invigd!

Lila slips på, löd uppmaningen till mig själv denna måndags morgon. En vecka före valet är nu detta min musik. Hur det gått? Tja, jag inser att de flesta tyckte slipsen var riktigt fräck (det är den!) men sen vet i tusan. Jag tycker att debatten gungar på ganska friskt inför valet men det verkar inte som folk i gemen är vare sig speciellt intresserade eller insatta.

Det kanske inte är så konstigt. Debatterna inför valet sköts av de som inte är aktuella för inval. Sahlin och Reinfeldt (SvD) vevade på och de skall inte väljas in. De lyckades inte ens hålla sig till EU-frågor utan körde på med skatter och lite annat smått och gott. Jag vill se stjärnskott (och Amelia Andersdotter är ett sådant), friska typer med sving i debatten. Att se de andra GHS-arna (Gamla HjulSpår) är lika tråkigt som att titta på när färg torkar. Och trovärdigheten hos dessa – speciellt efter löften som: "inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration" (eller något ditåt) – är inte bara låg, den finns inte längre.

Som vanligt så har både politiker och medierna misslyckats i att fokusera på vad som gäller. Tacka tusan att medborgarna inte tar det på allvar. Men vänta och se – vi medborgare kommer att få oss en rejäl åthutning av etablissemanget när de får se siffrorna över valdeltagandet (som blir lågt, tyvärr). Och det kommer att vara vårt fel, var så säker! Gammelpartierna är alltid så lena i truten innan val, sen när något går utanför deras planer så är det alltid väljarnas fel, väljarna som inte förstått. Snacka om förakt!

Nåja, jag gjorde mitt bästa vid mina möten denna dag. Gled i mina samtal allt som oftast in på slipsen, färgen och Piratpartiet. Kanske blir det någon som åtminstone masar sig till vallokalen och då har man väl gjort någon nytta.

Bättre gick det på lördagens baluns. Jag hade räknat med att bli utslängd efter några whiskypinnar men det blev tvärtom. En hejdundrande succé med – åtminstone då! – ett antal som dels skulle rösta, dels lägga rösten på piraterna. En tror jag fullt och fast på!

Anledningen till att jag blir pirat på söndag är:

Piratpartiet är det enda parti som tar hela övervakningsproblematiken på allvar (FRA, IPRED, datalagringsdirektiv etc.).
(Svd)
De etablerade partierna sviker i integritetsfrågan hela tiden utom när munnen rör sig i valtider. Alltså ljuger de och för mig bakom ljuset medvetet! Och pirater är ena långsinta rackare.

En röst på PP är ockå ett sätt för mig att tydligt markera att jag känner mig sviken av alla partier och helst skulle rösta blankt. Men eftersom dessa röster inte redovisas så blir en PP-röst en liknande proteströst.

I morgon blir det lila slips igen och inköp av svart lapp!

Uppdatering: Svt tar inte med PP i slutdebatten i tv. Finns inte tillräckligt tydliga skäl. Ett eller två mandat i EU-borgen är tydligen inte nog. Tredje största parti ej heller. Se här på DN.

Så visst är det rätt att rösta PP!

Kommentarer
Postat av: Hans

Fast skatter är väl en ganska centralfråga just nu när det kommer till ställningstagande för oss medborgare oavsett EU-valet?

2009-06-02 @ 00:31:56
URL: http://www.pryltrend.com
Postat av: Markus Gisslén

Kan inte påstå att jag håller helt med dig, men va fan - huvudsaken är att alla går och röstar - även om det resulterar i en blank röst...



Slipsen däremot vill jag se bild på!! =)

2009-06-02 @ 00:33:30
URL: http://markusgisslen.blogspot.com
Postat av: Ipse Cogita!

Markus:

Tack, skall se vad jag kan göra med slipsen.



Hans:

Skatter är ingen EU-fråga. Det var bara det! Och tack!

2009-06-02 @ 01:10:46
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: gaystyle

Söt blogg! :)

2009-06-02 @ 01:11:10
URL: http://gaystyle.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0