Brännskada av brännässlor

Åkte för att tvätta min bil idag. Ett antal goa ungar lekte vid vägkanten intill macken. Rätt som det är hörs ett skrik på den högre delen av decibelskalan. Ett tjut. En liten tulting i fyraårsåldern agerar vansinnigt och man ser att: här gör det ont. Snabb som jag är så är jag först på plats för en "damage control". Det visar sig snart att ungen trillat rätt ner i ett nässelbestånd, och ben och armar blir fort röda av irritation.

Det är nu man är glad för sina cocktailkunskaper (värdelöst vetande vid första anblicken). Jag rakar av ett antal brännässlor, tar stammarna och krossar i handflatan och smetar in allt på angripna ställen på lilltjonken. "Vad gör du", skriker modern med skräck i blicken. "Vänta och se", svarar jag.

En minut senare är allt lugnt, för nässelsaft från stammen av nässlor botar "brännet"!

Jag bjuder honom på glass och sen var jag den pågens hjälte hela dan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0