Svinaktigt...?

Nu kan vi läsa att vi kan bli vaccinerade i slutet av september (troligen om vi är snälla). Och staten tänker inte hjälpa till (SvD, DN). Samtidigt så säger man: "Man kan se det som en del av samhällsansvaret att vaccinera sig, säger Johan Struwe, överläkare vid smittskyddsinstitutet." allt i Expressen. Jodå, vi skall nog f...n ta ansvar bara ni ser till att få ut vaccinet i tid. Verkar vara lite klent med det.

Sen hoppar man ju till lite när man hastar igenom debatten. "Tänkbara ovanliga biverkningar kan vara neurologiska biverkningar, kramper, överkänslighet och inflammatoriska sjukdomar, men det är svårt att spekulera i, säger Ingrid Uhnoo." Och gravida skall nog tänka så det knakar; inga undersökningar är gjorda i den gruppen.

Det är inte lätt att vara medborgare. Dels förstår man nada, men man måste ta sitt ansvar, dels tillskjuts inga penningar.

Men jag tvekar inte. Så snart det finns ett vaccin på plats så skall jag bli insprutat så snabbt det går. Men jag har mina onda aningar. Hur skall sjukvården, som ibland inte kan få den vardagliga verksamheten att rulla på utan köer, väntetider och annat strul, kunna hantera miljoner vaccinationer?

Tillåt mig tvivla.

Åka utomlands? Utan vaccin, glöm det. Blir du sjuk därute i främmande land, så se till att bli det i ett väl utvecklat sådant, annars ligger du pyrt till.

Och ju yngre du är desto värre är det (Sydsvenskan). Orättvist.

Kommentarer
Postat av: Tomp

Själv tänker jag inte ta vaccinet förrän jag vet vilka biverkningar det kan få.



Har man otur kan man får riktigt allvarliga komplikationer av vaccinet som är mycket värre än själva influensan (som att det kan skada nervsystemet).



Glöm inte ta reda på biverkningarna alltså, ett hett tips! Verkar biverkningarna väldigt milda så gräv djupare! Det finns en historia med influensavaccin som gett allvarliga biverkningar och där staten/tillverkarna inte talat om det (men vetat om det).



Därför tänker jag vänta.

2009-07-15 @ 14:38:45
Postat av: Ipse Cogita!

Tomp:

Tack, och visst är det lite tudelat det här.

2009-07-15 @ 15:21:24
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Erik

Før det førsta finns inga vaccin i hela værlden som har 100% effektivitet och 0% biverkningar eller risker. Hur væl ett vaccin æn fungerar finns det alltid mænniskor som reagerar på dem, det handlar trots allt om ytterst komplicerade biosystem som utvecklats i många miljoner år.



Før det andra: hur logiskt ær dina resonemang att vaccinet måste komma jættefort OCH att det skall var så vælbeprøvat och utvecklat att det inte finns några risker?



Snælla svenska folket, lita på sjukvården. Æven om de ær ineffektiva på sjukhuset så vet våra smittskyddslækare vad de gør. Vi har några av værldens fræmsta i området. Vaccinera er. Och betala den dær hundringen utan gnæll så slipper ni førhoppningsvis influensan. Var glad att någon gør vaccin.

2009-07-16 @ 10:31:46
Postat av: Ipse Cogita!

Erik:

Tack för intresset. Sen är jag ju inte logisk sju dar i veckan precis:)

Jag pratar om distribution av vaccinet, inte framtagandet (det finns ju), så fler tester blir det inte.

2009-07-16 @ 10:45:21
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0