Le Tour de France och Sverige är i utkanten

Att Sverige är ett litet land bortom de europeiska allfartsvägarna blir tydligt när världens största uthållighetsprov nu inletts. Jag gillar Sverige, jag trivs att bo här och jag vill för allt i världen inte flytta. Jag trivs till och med i Skåne och vill varken flytta norrut eller söderut, än mindre öster- eller västerut. Detta betyder däremot inte att jag inte kan vara europé och jag trivs som fisken i vattnet runtomkring i Europa, och jag vet hur man för sig även utanför Sveriges gränser.

Det vet däremot inte större delen av svenska folket inklusive de svenska makthavarna med där tillhörande medierna. Att inte sända Touren på svensk tv är att förakta, kanske världens största, idrottstävling och därtill en folkfest som gränsar till att vara en tre veckor lång karneval. Vilken annan tävling har en miljon åskådare på en bergsetapp? Åskådare som ser åkarna några sekunder, kanske minuter men upplever en hel dag med gemenskap, fest och glädje.

Och huliganer lyser med sin frånvaro och enda smolken skulle vara de ibland alltför flitigt förekommande dopingskandalerna. Men å andra sidan så finns det väl inga som jagas så hårt, året runt, som just cyklisterna.

Och på dansk tv eller någon sportkanal kör de timme efter timme och rapporterar från loppet, samt ger en historielektion likaväl som en geografidito från Frankrike, som gör att jag – som inte är sportintresserad – kan sitta framför dumburken och bara njuta.

Svenska medier rapporterar (SvD, DN, AB [i denna tidning fick man verkligen knappa sig fram!], Expressen [denna blaska är än värre, de har ingenting om touren!]) men man inser snart att Le Tour de France här i den europeiska utmarken, är en ickehändelse.

Betänk att formel 1 i Monaco är en stor idrottshändelse, men starten av årets Tour de France var enligt alla utländska medier och av monegaskerna själva – "avsevärt större"!

Vi förblir ett litet land – oftast insnöade såväl vädermässigt som mentalt!

Kommentarer
Postat av: matilda

Jag önskar att cyklingen kunde få otroligt mycket mer uppmärksamhet.

2009-07-05 @ 17:55:51
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Niklas

Har du inte sett vad Svenskan har publicerat artiklar i ämnet Tour de France, hela två, eller var det tre, stycken den inledande dagen? :)

Jag håller med, det är synd och skam att det inte är mer från Girot och Touren än det är, även om det det blivit något bättre med årets rapportering, inte minst med Lövkvist framfart under Girot.

Allmänt tycker jag att rapporterna borde handla mer om CYKEL, och inte så mycket om resultat och orealistiska förväntningar. Tror det gäller att lite utbilda svenskarna i sporten cykel. Vad tror du?

/Niklas

2009-07-14 @ 20:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0