I grottfolkens värld

Har varit på en liten sittning (=god middag, allt inkluderat). Hamnade som vanligt i diskussion om saker som icke skall diskuteras, speciellt inte framåt konjaks-time. Men visst, även de närmaste är påfallande illa uppdaterade om nuvarande liv. Tänk att påstå att det är bra med lite dödliga sjukdomar eftersom det rensar upp i världens befolkningstillväxt. Det är också – påstod mina goda vänner – självklart att "naturen" måste rensa ut (=ta död på) människor, för jorden kan inte befolkas med hur många människor som helst, vi blir för många. Nu gällde det inte oss, utan de andra, de lite mindre bemedlade och de fattiga och de som liksom inte riktigt behövs. Suck.

Man tager sig för pannan. Inte ens när jag påpekar att Norge och Japan är ganska lika när det gäller storleken på ytan i de olika länderna, men i Norge bor det 4,7 miljoner och i Japan 127 miljoner, går det upp ett ljus. (Norge har cirka 340.000 kvadratkilometer till sitt förfogande, Japan nästintill lika mycket). Nog finns det plats för folk alltid!

Men som sagt, att diskutera dylika ting vid kaffet och konjaken är osmart. Och förbannad blev jag! Dålig stil, faktiskt (från min sida).

Varför nu detta påhopp på mina goda vänner? Lite skit får de ta och dumhet måste bemötas, annars kommer de riktiga idioterna att få framgång. Idag kan vi till exempel läsa (AB, GP SvD), att till synes intelligenta människor, tycker att det är okey att registrera alla kvinnor som gör abort!

Skälet är att man vill minska antalet aborter, säger doktor Milton, och KD:s Chatrine Pålsson Ahlgren instämmer likt en hjärnskadad papegoja.

Inget annat vi skall registrera när vi ändå är i farten? Personligen tycker jag att alla villaägares gräsklippningsfrekvens skall registreras; och att veta hur ofta diskmaskinen körs är en ren nödvändighet; likaväl som antalet samlag per månad måste anses vara viktigt att registrera för att se till att befolkningen inte skenar iväg alltför djävligt.

Det måste tydligen bli värre innan det blir bättre.

(Jag ber för övrigt mina goda vänner om en djupt känd och allvarligt menad ursäkt, även om jag vet att de aldrig läser en blogg. Vad är det, och vad är det bra för är deras grundinställning. Ber om ursäkt än en gång!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0