Hål i huvudet – eller piss?

Det går inte en dag utan att man ser saker att förundras över. Idag handlar det om en 84-årig man, Sigurd Malmros, som visserligen tycks existera och till och med betalar skatt, men enligt myndigheterna finns han inte (Sydsvenskan). Dumhet har alltid upprört mig och skall alltid bemötas (AB).

Min fader kanske gick till överdrift en gång på Finlandsfärjan, men händelsen sitter kvar och lärde mig något. Så här var det den gången och jag var femton: frukostdags på färjan;  sjusovare som jag var (och är) kom jag lite sent till frukosten så dörrarna var låsta till restaurangen; jag knackar på glasrutan; servitör kommer och nekar mig inträde; farsan får syn på mig och vinkar in mig; jag meddelar via kroppsspråket att jag inte kommer in; fadern tar kontakt med servitören; lång diskussion om mitt eventuella insläpp vidtager; far blir mer och mer upprörd och till slut lättar topplocket och jag hör hans röst (vilket också resten av färjan gjorde): "Öppna dörren för helvete. Har du piss i huvudet!". Jag kom in, men det krävdes en kapten, en man med ansvar, för att det skulle lösa sig. Regelkärringen förlorade, men det krävdes en kamp.

Åter till gentlemannen Malmros. Han har blivit bestulen, rånad, på sitt ID-kort vid ett inbrott. Bara den händelsen torde varit traumatisk. No problemas, tänker du säkert – fixa ett nytt. Men si, det är nu olika instansers anställda visar sig ha hål i huvudet, eller rent av piss. Såväl banken som polisen som skatteverket kan inte hjälpa mannen eftersom ingen kan intyga vem han är. Tidigare kontakter på banken har gått i pension, hans fru är död och de sista släktingarna är för gamla för att ge sig ut och bekräfta hans identitet.

Han betraktas som en säkerhetsrisk!

Här inställer sig många frågor och en är varför ingen på banken, hos polisen eller hos skatteverket skulle kunna tänka sig att lyfta på r...ven och gå till de släktingar som är i livet. Och se vad "Eva-med-noll-koll" säger:

"Samma regler gäller för alla och en kompis är inte en godkänd intygsgivare. En förutsättning för att id-kortet ska bli accepterat i samhället är att kortet anses vara en säker id-handling. Därför ställs det så höga krav på id-kontrollen när man ansöker om 
id-kort, säger Eva Kinberg Sjögren, chef för Skatteverkets id-kortssektion."

Regler är regler och de skall följas annars kan ju gamle Sigurd vara någon annan och troligen planera något djävulskt illdåd mot mänskligheten. Man får hoppas han tar med sig käppen så han kan slå hålhuvudena i roten.

Det underliga är att, mannen man inte tror finns, accepteras som skattebetalare och när det gäller skatten som skall in – då finns han!

Så, om du blir tillräckligt gammal, dina släktingar och vänner är borta så hamnar du i ingenmansland och då gäller "ett skott för pannan" som enklaste utvägen.

Och när han dör, vem fan dog?

Folk med hål och piss i huvudet skall behandlas med förakt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0