Gotland Yard

Nu är det liv på Gotland vill jag lova, Gotland Yard är på språng. Landshövding Marianne Samuelsson tycker att extra generösa regler ska gälla för mäktiga företagare; eftersom man måste ge lite extra till folk som fixar jobb till ön (AB, Svd, DN, Expressen).

Om detta har jag inga synpunkter mer än att det är typiskt svenskt och Jante själv är på språng i full karriär.

Det som däremot både förvånar och förfärar mig är att det uppenbarligen finns anställda på länsstyrelsen, som tycker att livet är trist och tämligen innehållslöst. Hur skall man annars förklara att någon – troligen med drömmar om en mer James Bond-liknande tillvaro – utrustar sig med inspelningsapparatur (säkert en nalle, så se till att stänga av dessa i framtiden!) – knäpper på "on" och spelar in mötets samtal.

Det kan väl för tusan inte vara tillåtet? Oavsett lagar – det är oetiskt och hör inte hemma på en arbetsplats. Vem kommer i framtiden att våga tycka till i någon fråga om den inte är så kallat "politiskt korrekt"?

Att sen den dåren också har mage att gå till pressen vittnar om att denne någon har ett fattigt liv och alltför stora drömmar om en agentkarriär.

Avskeda f...nskapet eller frys ut eländet.

Kommentarer
Postat av: Robban

"Om detta har jag inga synpunkter mer än att det är typiskt svenskt och Jante själv är på språng i full karriär"



Tycker det är underligt att en bloggare inte har någon/några synpunkter om det han eller hon bloggar om.



Vad landshövding Marianne Samuelsson menar är att lagen är inte lika för alla. Är du rik och kan "bidra" med något då ska du få fördelar inför lagen. Men är man fattig och inte bidrar med något då är man ett ruttet rönbär!



2009-07-29 @ 18:43:29
Postat av: Fredrik

http://www.aklagare.se/131/Ordlista/Meddelarskydd/

2009-07-29 @ 19:00:39
Postat av: Ipse Cogita!

Robban:

Om du läser vad jag skriver så blir det lättare. Jag har inga synpunkter på själva sakfrågan, utan på skvallerkärringen som roar sig med att spela in samtal.

2009-07-29 @ 19:05:13
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!

Fredrik:

Tack för länk, men det hjälper mig. Är det de facto är tillåtet att spela in ett samtal utan att meddela att man gör så?

Oavsett vilket, det passar inte på en arbetsplats. Det finns mängder av mer korrekta sätt att gå tillväga.

2009-07-29 @ 19:07:54
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Fredrik

@Ipse Cogita: Det tror jag nog att det är.



Sen undrar jag hur du kom fram till att det var en kvinna som spelat in? det har jag inte hunnit läsa ännu. Har du länk?



Sen tycker jag faktiskt (och jag tackar denna goda medborgare) att det är helt korrekt att göra så när den av regeringen utsedda landshövdingen begår misstänkt grundlagsbrott.

2009-07-29 @ 19:45:09
Postat av: Anonym

Nu är det ju lite speciellt i offentlig verksamhet; principen är att allmänheten ska ha insyn, och det i sin tur är en garanti för att den som har offentlig makt inte missköter den. Därav finns ett lagstadgat skydd för den som upplever att det sker oegentligheter i t.ex. en myndighet, så att man ska kunna dra dessa oegentligheter i ljuset. Lagskyddet gäller bara under förutsättning att man lämnar uppgifterna till en journalist för publicering, det är alltså knappast frågan om något skvaller. Ärendet är väl känt på Gotland eftersom det figurerat i tidningarna en del, vad som däremot inte är känt är att MS tydligen haft andra bevekelsegrunder än vad hon angett offentligt. Vad MS sedan sagt eller inte, eller hur lagen ska tolkas är oväsentligt i det här fallet, det handlar om en tjänstman som upplever att ledningen a) missköter sitt offentliga uppdrag (kör över tjänstemännen) och b) försöker mörka detta (genom att förhindra tjänstemännen att begära laga prövning av ärendet (polisanmält, vilket de enligt lag borde gjort). Att se till att få offentlighet kring detta, trots att alla på lst Gotland säkerligen vet vem uppgiftslämnaren är, tycker jag är ganska rakryggat - och nödvändigt. Makt korrumperar brukar man säga, och när det handlar om den makt som vi medborgare lämnat över till förtroendevalda och myndighetsledare så blir det extra viktigt att den sköts bra och att vi har insyn i skötseln.

2009-07-29 @ 20:11:16
Postat av: Ipse Cogita!

Fredrik:

Jag har aldrig påstått att det är en kvinna. Om du eventuellt menar "skvallerkärring" så kan jag meddela att jag till och med bloggat om att en "kärring" är "könslös". Det är själva "typen" som avses.



Sen finns det andra vägar att påtala dylika ting, än att sitta och spela in.



Kan inte tänka mig att det är tillåtet.



Då skulle ju en chef kunna sitta och spela in samtal med en anställd utan att tala om det, och då tror jag det skulle ta fyr i helvetet.



Likabehandling skulle det vara;)

2009-07-29 @ 20:20:29
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Teddy Möller

Det värsta med det här är att bygglov fortfarande existerar. Det är Max Hanssons tomt, som han betalt med egna pengar, och borde således få bygga vad han vill där. Länsstyrelsen är en skyddad verkstad med smakpoliser...och de som gnäller är avundsjuka.

2009-07-29 @ 22:38:39
URL: http://www.myspace.com/belzeted
Postat av: mormor

Likhet inför lagen är grundläggande i en demokrati. Klia mig på ryggen kan aldrig godkännas.

2009-07-29 @ 22:52:06
Postat av: Per

Ja det är tillåtet, om än kanske olämpligt, att spela in ett samtal. Detta under förutsättning att den som spelar in själv närvarar. Man behöver inte fråga om lov.

4 kap. 9a § brottsbalken. Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.

2009-07-30 @ 14:03:41
URL: http://www.kyrkoordnaren.se
Postat av: Ipse Cogita!

Per:

Tack för klargörande.

Det gäller med andra ord att passa sig vad man säger inom skål vägg.

Tråkig utveckling men helt i linje med övervakningssamhället i övrigt.

Störningsutrustning inköpes var, någon?

2009-07-30 @ 14:58:20
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0