Flyg och far!
Ibland fattar jag ingenting. I krisens tider så borde väl alla tillverkare av helikoptrar ligga på framkanten och leverera så det står härliga till. Så är det tydligen inte (SvD). Nu behöver försvaret nya doningar och dessa är beställda och skulle varit på plats i försvarsorganisationen. Men någon har klantat och de nya kommer att vara fullt operativa först 2020!!! För tydlighetens skull: om 11 år! Vem tillverkar dessa maskiner? Dagisbarn i främmande land? Arbetslösa snickare? Modellplansbyggare som vill köra ett varv i full skala?
Då kom något ljushuvud på att, i väntan på att de nya kommer, uppgradera och finlira lite med de gamla maskinerna. Kostnaden påstås bli en halv miljard. Hur kan det vara möjligt? Om jag köper nya helikopetrar för miljardbelopp, skriver kontrakt om utrustning med mera och leveranstid, då måste väl leverantören stå för förseningskostnaden, eller? Det kanske står i beställningskontraktet: "härmed beställes x antal helikoptrar, att levereras när det passar er, kära leverantör. Tag er tid, alla kostnader som uppstår vid sen leverans bestrides av köparen, Svenska staten."
Sånt är väl ändå inte möjligt?
Då kom något ljushuvud på att, i väntan på att de nya kommer, uppgradera och finlira lite med de gamla maskinerna. Kostnaden påstås bli en halv miljard. Hur kan det vara möjligt? Om jag köper nya helikopetrar för miljardbelopp, skriver kontrakt om utrustning med mera och leveranstid, då måste väl leverantören stå för förseningskostnaden, eller? Det kanske står i beställningskontraktet: "härmed beställes x antal helikoptrar, att levereras när det passar er, kära leverantör. Tag er tid, alla kostnader som uppstår vid sen leverans bestrides av köparen, Svenska staten."
Sånt är väl ändå inte möjligt?
Kommentarer
Trackback