Bloggare och svin

Har nu en tid följt debatten om bloggkommentarernas sviniga värld och idag läggs lite juridiska aspekter på fenomenet (DN). Det är mest kändisar som har beklagat sig. Nu är det väl också så att kändisar, generellt, hemskt gärna vill att man skriver det de själva vill ha fram och då helst i positiva ordalag. Men blir det negativt då klingar andra ljud ur skällan. Känsliga själar de där!

De som tjänar mest på denna bloggdebatt är för övrigt de gamla hederliga medierna. De framstår ju numera som näst intill änglalika, vilket visar att berörda medborgares minne är väldigt kort.

Det må var hur det vill med det, men det finns saker som inte riktigt kommer fram i gammelmedierna (men väl på sina håll i bloggosfären). I princip tänker jag i tre huvudspår:

Det första handlar om möjligheten att faktiskt filtrera kommentarerna och hutta de ovälkomna i papperskorgen (hutta=slänga på mitt skånska språk), alternativt sovra bland eländet. Det hindrar ju i och för sig inte att jag får läsa skiten först och så att säga tvingas ta del av innehållet, och det kan ju var obehagligt men känsliga är väl inte ens egotrippade kändisar.

Det andra är att bloggvärlden är förvånadsvärt duktiga på att rensa bland och tillrättavisa de mest vansinniga kommentarena. Jag måste erkänna att jag är imponerad över den självsanering som faktiskt finns.

Det tredje spåret är enklare; nätet och dess masskommunikation är en spegel på hur folk är i detta land. Det borde inte komma som en överraskning för människor, att det faktiskt finns ett antal oberäkneliga medborgare därute, och vissa förtjänar beteckningen "idioter", inte i någon djupare psykologisk meningen utan som en beteckning på allmän och djup dumhet.

Man skulle kunna säga: välkommen till verkligheten, var du nu har varit innan internet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0