Man får inte tala sanning!

När man var en liten påg fick man lära sig att man skall tala sanning, men det gäller troligen inte längre åtminstone inte om man får tro DN.




Nu måste jag först säga att det är detta som står, inte att arbetsansökan är dålig på annat sätt. Jag kan inte förstå annat än att detta betyder att jag inte skulle få skriva till exempel: "jobbet skulle jag hemskt gärna vilja ha, men egentligen vill jag ha ett annat jobb med en annan inriktning, men nu söker jag detta för att arbetsförmedlingen ansvisat mig att göra så". Ej heller: "verkar vara ett kanonjobb och jag skulle hemskt gärna ta det, även om jag definitivt hade hoppats på ett jobb där jag bor, har familj och vänner".

Vi ponerar nu att dessa skrivningar är riktiga och sanna; skulle dessa formuleringar då vara förbjudna eller åtminstone otillåtna? Om så blir fallet i regeringsrätten så förväntar jag mig nya friska idiotdirektiv med rubriken:

"Tillåtna formuleringar vid arbetsansökan". Det kommer säkert att finnas lite nummer där också typ: 666:66.

Skall bli intressant och se det dokumentet. Lite hjälp på traven kanske: Alla ord måste vara rätt stavade annars minskar möjligheten att få ett jobb; ansökan får inte vara handskriven eftersom det kan tyda på en slarvig läggning  som försvårar anställning; vissa fakta måste undvikas, till exempel vad du vill jobba med och var du vill jobba, anses inte relevant i sammanhanget o.s.v.

Som arbetgivare själv så kommer det att bli en lattjo tid framöver. Jag kommer inte att behöva vare sig Eddie Izzard eller en kul bok för att få upp humöret; jag läser lite jobbansökningar enligt regelverket 666:66!

Konklusion: censur skall införas och sanning skall man inte tala, enbart den sanning som myndigheterna bestämmer är lämplig.

1984 är på plats!

(Svd)

Kommentarer
Postat av: Esteban

This is madness!

Madness?

This is ARBETSFÖRMEDLINGEN!

2009-12-22 @ 15:23:55
Postat av: Markus

Problemet var inte att den arbetssökande var ärlig, utan att sanningen var att hon inte ville ha jobbet. Om man är arbetslös förväntas man vilja ha jobb. Vill man inte ha jobb (vilket som helst faktiskt) så ska man inte försörjas med skattepengar av oss som faktiskt gladeligen jobbar.



Bidragssossarna har lurat i folk att de kan leva på bidrag medan de sitter på arslet och väntar på att nån ska servera dem drömjobbet. Välfärd kräver att folk vill jobba. Så enkelt är det.

2009-12-22 @ 15:42:32
Postat av: Anonym

Klart man ska vara ärlig men att få pengar för att sitta och skriva särskrivna cv:n är inte rimligt.

2009-12-22 @ 16:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0