Trångt i Götet?

Det gnor ihop sig i rikets andra stad. Det är trångt och trängsel tar man numera betalt för. Konstig princip egentligen. Tänk om man skulle betala extra på SJ  för att det är så förbenat trångt att man får stå.

Men det är klart, läser man vidare så handlar det om att investera i och uppdatera infrastrukturen, inte att det är speciellt trångt. Det står i klartext att avgifterna skall finansiera investeringarna till hälften.

Nu trodde jag en gång i tiden att trängselskatterna var till för att minska belastingen på våra vägar och rädda miljön (det tror jag inte heller på, men ändå). Det skulle kosta att skita ner. Men så var det inte, vilket alla med någorlunda välmöblerad vindsavdelning listat ut för länge sedan, utan det handlar tvärtom att bygga ut vägnätet så vi kan köra ännu mer. Och sen blir det skatter på det också och då kan vi bygga ännu mer... Ja, ni fattar.

Det positiva i hela denna soppa är att nu är det solklart att – det är en skatt för att kunna bygga vidare och har inte ett skit med vare sig trängsel eller miljö att göra.

Säg det då!

(GP, DN)

Kommentarer
Postat av: ville

Vad jag vet så betalar man olika priser på SJ under olika tidpunkter på dagen och under veckan precis som med trängselskatten i Stockholm.



Tanken med trängselskatt är enligt de ekonomiska teorierna att minska trängseln till "rätt nivå" (för att få ett smidigare trafikflöde) snarare än att elimniera den. Så ekonomiska skjäl är egentligen huvudargumentet och miljöförbättringar en bonus.



För det andra så är syftet med avgiften som tas ut vid trängseltiden en metod att hålla nere trafiken snarare än att tjäna pengar till staten. Men eftersom det blir en del pengar som betalas in så väcks förstås diskussionen vad man ska göra med pengarna.



Precis som du skriver så kan det tyckas aningen motsägelsefullt att finansiera bilinfrastrukturen med en avgift som avser att minska trafiken. Om det behövs egentligen är frågan, men en effekt är säkert att fler bilister stöttar trängselskatten (eller att åtminstone färre är emot det).



Att investera pengarna i infrastruktur som förbättrar kollektivtrafiken är däremot logiskt eftersom fler bilister kommer att välja nya färdmedel när skatten väl träder i kraft. Och detta är ju faktiskt fallet med Göteborg, där västlänken står för hälften av 30 miljardspaketet.



2009-08-18 @ 23:54:55
Postat av: Johan

Bloggar är ta mig fan det mest värdelösa som skapats sedan gud hittade på torsdag.

2009-08-19 @ 00:39:53
Postat av: Ipse Cogita!i

ville:

Tack och jag menar egentligen bara att man skall kalla en spade för en spade och jag gillar satsningarna :)

2009-08-19 @ 08:09:05
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!i

Johan:

sluta läsa dem!

2009-08-19 @ 08:10:43
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Kalle

Bra skrivet.

Fast det humoristiska i götet är väl att det knappast är så mycket trängsel. Bortsett från trängseln när de renoverade tunneln och vägarna på och av, vilket pågått några år nu.



Men trängselskatter blir det bra business att permanent hålla på att renovera.



Dessutom börjar folk ogilla skatter, folk börjar generellt att prata om skatter, ständigt påminnas om skatter, vilket är sunt med tanke på hur ofta och mycket vi betalar i skatt så diskuteras det allt för sällan. Så trängselskatten gör väl en del nytta ändå.

2009-08-19 @ 08:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0