M vill släta över svek

Jag har för mig att vår gode moderate statsminister inför förra valet sade någonting i linje med – vi skall inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration. I det läget handlade det mest om fildelning och även jag, ingen direkt ungdom, tyckte det lät osedvanligt vettigt. Det kändes lite som om även politiker förstod att nya tider stod för dörren, att ny teknik skulle bejakas och framtiden skulle tacklas med nya friska tag och klara ögon.

Inte kunde jag ana att inte bara fildelningsfrågan, en liten fråga i sammanhanget, utan alla frågor som på något sätt handlar om integritet, djupt skulle svikas av moderaterna och dess allierade. Och jag kunde inte ens i min vildaste fantasi eller i mina mardrömmar tro att politiker skulle göra gemensam sak med amerikanska näringslivet och inte bara jaga ungdomen, utan till och med tillåta ren förförljelse.

Övervakningssamhället är redan på plats och moderaterna och dess regeringspolare är i högsta grad skyldiga till den utvecklingen. En utveckling där vi är rädda för staten och dess politiker, när det borde vara tvärtom – de skall vara rädda för sina medborgare och kanske ännu viktigare, rädda om oss.

Nu gör M ett patetiskt försök att lura oss en gång till, allt för att vinna valet 2010. Och nu ser man att ungdomssidan sviktar, tidigare en stark gren. Och då börjas det och så här sägs det bland annat (Svd):

"...partistyrelsen bestämt sig för att tillsätta sju grupper, som leds av unga moderater. Sysselsättning, utbildning, trygghet, internetfrågor och klimat tillhör de utpekade områdena." Jag har fetat de två som de redan nu har saboterat och bokstavligen målat in sig i ett hörn.

Nu är jag så gammal i gården att jag inte faller i farstun för dylika knep. De svek mig gruvligen under resan från förra valet till nu, och de kommer att göra det igen.

Sossarna och deras kamrater är lika goda kålsupare i dessa grundläggande och för friheten nödvändiga frågor, så där finns ingen hjälp att hämta.

Sofflocket? Nej då, det finns en räddning och det får bli ett fokusparti för min del och det heter PP (Partilösas Parti, läs Piratpartiet).

Remember, remember...

Kommentarer
Postat av: rae

Undrar om detta är en del av deras "satsning": http://www.antonabele.se/



I så fall är de verkligen desperata.

2009-08-26 @ 02:13:15
Postat av: LeoB

Tänk själv:



Kommer du verkligen fram till att "sossarna och deras kamrater" är lika dåliga när det gäller tryggheten. Du ska naturligtvis tänka själv, men hur tänkte du då?



Jag kan omöjligen komma fram till något liknande. Kanske tänker du att m är duktiga på ekonomi? Att det ger trygghet? Tyvärr tror jag att de har mycket svårt att förstå sig på förändringar, de förnekar helt enkelt en del grundläggande ekonomiska fakta (som diskuterades redan på 30-talet tror jag). Nyliberalismen gör dem helt enkelt dumma, de blir blinda i sin överdrift. Men så kanske du inte ser det?



Hur det står till på Internet-sidan måste nog prövas. Du måste nog prova att påverka. Där finns ännu ingen verklig förståelse för vad som kan hända. Som det ser ut nu verkar det för mig som om man måste begrunda styrke-förhållandena. Vem har makt att påverka? Ser det inte ut som om den som har pengar (i vanlig ordning) har mycket större makt att påverka även vad det gäller Internet? Och att de gör det. I det som för länge sedan så träffande beskrevs som en kamp mellan David och Goliat.

2009-08-26 @ 14:15:14
URL: http://OurComments.org/blog/
Postat av: Ipse Cogita!

LeoB:

Hej och tack. Sanningen att säga så är jag trött på gammal beprövad politik! Det är samma gamla spel och jag är väl trött på’t.

Men nu är det så, att i vissa frågor piggnar jag till och en av dessa frågor som gör mig vaken är den om mitt värde som människa – i samklang med andra människor – och att få det att fungera på ett bra sätt sker INTE med att staten, näringslivet och troligen flera, har rätt att övervaka mig på längden och tvären och snart dygnet runt.

Detta är för mig en grundläggande demokratifråga varför jag hemskt gärna röstar på det parti som bara har den som sin enda fråga.

Livsavgörande.

2009-08-26 @ 15:35:43
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: LeoB

Tänk själv:



Vad är det som garanterar att det bästa sättet att behandla Internet-frågan är att ha den som enda fråga? För mig känns det lite som "jo, fienden är därborta så vi koncentrerar oss och tittar just dit - hela tiden".

2009-08-26 @ 18:17:28
URL: http://OurComments.org/blog/
Postat av: Ipse Cogita!

LeoB:



Det är inte en internetfråga, det är mycket större än så och handlar om integritet. Det är allt från kameror överallt till FRA, IPRED and you name it! Sen handlar det om att privata företag får agera polis och styr vårt informationsflöde efter en egen agenda.



Och det finns inga garantier! Absolut inte från gammelpartierna.

2009-08-26 @ 21:19:39
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0