Klart vi är i krig!

Nu tänker Aftonbladet också köra ett antal reportage från Afghanistan och det tycker jag de gör rätt i. Vinklingen är kanske något annorlunda än den som kollegan Expressen kört ett tag och det kan också välkomnas  – åtminstone av mig. Jag tycker nog att det första som skall fastställas är att vi faktiskt befinner oss i krig. Sen kan man alltid lattja runt lite i debatten med inslag av andra ord som FN eller Nato men det ändrar inte det faktum att vi är där, krig råder och USA har befälet.

Sen skulle det vara klädsamt att få reda på vad målet med kriget är. Vidare skulle det vara intressant att se hur planen ser ut för att lyckas. Sovjetunionen hade säkert planer även de, men det gick ju inte så bra. Och än en gång, insatserna från både öst och väst har inte fungerat, fungerar inte nu och kommer inte att fungera. Det krävs helt enkelt nya tankar, nya tag och krig är inte lösningen på det landets problem.

Men frågan som ställs idag är kort och gott: är vi i krig? Svar: Ja!

En spade är en spade!

Kommentarer
Postat av: Lenne

Jag förstår inte varför Sovjetunionen hela tiden dras in i debatten om Sveriges vara eller inte inte vara. Sovjetunionen invaderade Afghanistan med våld. Sverige finns i landet med en officiel inbjudan av Afghanistan. Vilket betyder att vi inte alls möts av samma motstånd som Sovjet gjorde. Dom få motståndsfickor som finns kan inte jämföras med majoritetat afghaner som faktiskt tycker om att vi är där. Utan oss: Inga flickskolor, Inga vårdcentraler, inga vattenbrunnar, ingen egenbestämmande rätt om vem som ska leda landet. Jag har varit där nere och vet att killarna och tjerna där nere behöver stöttning hemifrån INTE smutskastning som kan få dom att tveka i ett ögonblick som kan vara avgörande för deras liv. Ifrågasätt inte soldaterna som gör ett val att hjälpa till.

2009-08-16 @ 16:53:32
Postat av: scaber nestor

If it walks like a duck....

2009-08-16 @ 18:18:17
URL: http://scabernestor.blogg.se/
Postat av: Ipse Cogita!i

Lenne:

Jag har verkligen inte smutskastat de som är där och gör jobbet. Däremot har jag kallat våra politiker för satans brottslingar, och det står jag fast vid.

F.ö. så fungerar det inte!

2009-08-16 @ 22:01:37
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Lenne

Det var inte meningen att peka ut dig Ipse Cogitali. Jag menar debatten i stort. Media rapporterar fel. Kan dom inte bara fokusera på vad vi gör bra istället för att hela tiden skriva om vad som kan hända. Alla som åker ut frivilligt i utlandsstyrkan gör ett aktivt val. Vi är medvetna om konsekvenserna. Det är för övrigt bara naivt och önsketänkande att tro att vi kan åka ner ner till Afghanistan med enbart civila medel. Vet inte hur många ggr jag satt på genomgångar nere i Afghanistan och fick höra hur NGO;s blivit beskjutna och ibland tom mördade.Även om vi vill att det ska gå att lösa problemen där nere med diplomati och civilt engagemang så är verkligheten i Afghanistan annorlunda. Det är inte vi utan rebellerna som inte respekterar det civila engagemanget. Men snälla media jämför inte vår insats i Afghanistan med det Sovjet gjorde...

2009-08-17 @ 12:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0