Israel "fular"

Det skrevs en artikel om organhandel av en svensk journalist. Den handlade bland annat om Israels eventuella inblandning i den smutsiga hanteringen.Det var ingen konstig artikel och inte speciellt kontroversiell.

Ändå ångar Israels regeringsmedlemmar på som om världens undergång är nära, vilket får mig att inse att här finns det "gravade hundar" och den egentliga agendan, som ingen vet något om, är en annan och den finns där. Det tycker jag är fult gjort av Israel och det ökar inte mitt förtroende för den statens företrädare.

Och jag tror också det är ytterst kontraproduktivt. Skriker man "vargen kommer" i alla lägen, även om det på sin höjd är en liten förskrämd mus som uppenbarar sig, så lär ingen bry sig när den stora stygga vargen de facto kommer.

Sen ger de sig på Norge också när de ändå är i farten och det är pellejönsen Lieberman igen: "Jag är förvånad över den norska regeringens beslut att fira 150-årsminnet av författaren Knut Hamsuns födelse. Han beundrade nazisterna, sa Lieberman."

Och svenska journalister lär få ett helvete i framtiden: "Vid flera tillfällen de senaste dagarna har Israeliska regeringsrepresentanter klartgjort att journalister från tidningen Aftonbladet på plats i Israel nu motarbetas aktivt."

Det tycks finnas gott om tomtar under kippan på alltför många israeler.

Men heder, ännu så länge, åt våra svenska regeringsmedlemmar som tycks stå fast vid svenska värden trots alla tokerier från Israels ministrar.

(AB, AB, Svd, Expressen, DN, GP)

Kommentarer
Postat av: JudaZ

Kan bara hålla med allt du skriver. Det är en artikel, i kultursektionen, som framför några palestinska familjers åsikter. Vad är problemet?

Vad Israel gör just nu är att isolera sig från omvärlden...Att en vandal som redan tidigare visat vad han tycker om rätten till en fri åsikt uttalar sig gör ju knappast saken bättre. All heder åt vår svenska regering som vågar stå på sig och förvarar vår tryckfrihet och därmed också vår demokrati.

2009-08-24 @ 14:55:43
URL: http://www.observeheadlines.com
Postat av: Eyal

Hej,



Det finns inte gravande hundar och det handlar inte om att kolla upp saken eller inte. Som en israel i Sv. läser jag varje dag artiklar som helt påhittade eller delvis rätta. Israeler och bland de jag var uprörda pga artikeln för att vi alla är de soldater. Med andra ord militären är obligatorisk och alla vet allt...det finns inga hemligheter som ni vill tro. Jag bor i Sv. i 5 och ett halv år och varenda dag ser jag artiklar som är helt ensidiga ( jag har 2 kartonger hemma med artiktar som jag har sparat). Det som händer nu handlar inte längre om den artikeln eller den andra. Det handlar om att israeler känner sig påkörda, diskriminerade osv. Ni svenskar vill inte erkänna att ni har ett problem men om jag som en israel i Sv kan inte läsa hebreiska bok på vagnen pga tidigare händelser, så ni har ett problem.

Artikeln var det sista strå, så att säga. Ni förstår inte hur ni ser ut. Om ni bara kunde ta ett steg bak och kolla på er själva och med lite empati till israeler oxå skulle ni fatta.

Jag ber om ursäkt för min gramatik och stav fel!

2009-08-24 @ 16:02:12
Postat av: Ann

Det hela är tragikomiskt. Komiken ligger i att från Israels sida påstå att en stor del av svensk media styrs av socialdemokraterna och deras anti-israeliska agenda - kom ihåg hur stor del av svensk media som ligger under Bonnierkoncernen. Tragiken är att många knäpprötter kommer att tro det är sant, främst i diktaturer där det faktiskt är vardagsmat att medierna styrs av regeringen.

2009-08-24 @ 16:33:54
Postat av: Ipse Cogita!

Eyal:

Tack för att du tog dig tid.

Jag tycker dock fortfarande att all den uppståndelse som en liten sketen artikel, tillika dåligt skriven, har orsakat, inte står i proportion till det höga röstläget från Israels ministrar.

Och ärligt talat, även Israel får nog tåla kritik emellanåt utan att man automatiskt skall vara emot landet.

Jag kallar till exempel inte den s.k. skyddsbarriär som byggts i Israel för en barriär, det är och förblir en MUR!

Och för tydlighetens skull: min uppfattning om förhållandena i mellanöstern är att det är en stor tragedi för alla inblandade.

2009-08-24 @ 16:41:18
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Eyal

Hej igen,

Det finns en stor skillnad mellan kritik och attack! Vi kan ta kritik men det borde vara med hänsyn till fakta och situationen. Att ignorera andra sidans ansvar är inte kritik utan attack och hat. I slutet den som drabbas mest från den ensidig kritik är inte Israel utan palestinerna! Så länge man skyller (osäkert på stavning här) allt på en sida undevikar den andra sidan å ta ansvar. Tar den andra sidan inte ansvar fortsätter det hela. Man kan inte förvänta sig att en sida ska rädda allt. Det måste komma från båda sidor och det här en vitig punkt!

Muren: jag vet inte om du har sett det i dina ögon men själva "muren", den som är betong alltså är inte längre är få kilometrer. Resten är staket! Det hemsk att ett land måste bygga sånt men faktum är att det har förminskat självmordbombing i Israel men 1000-tal procent. Under året 2000 hade vi 3 bombing/dag...det var omöjligt och skrämnde å leva och idag kanske en bombing/år. Att ignorera varför det finns "muren" och på så sätt att ta ansvaret från ena sidan och lägga den på den andra hjälper ingen!

"Och för tydlighetens skull: min uppfattning om förhållandena i mellanöstern är att det är en stor tragedi för alla inblandade." kan inte säga annat än att hålla med.

Ann: du borde kolla och tänka till. Här är ett vanligt exempel! Bonier=jude=tidningar är Israelvänliga. Jag kan göra den oxå...mer muslimer i Sv.=Sv. kontrollerat av muslimer. Båda har inget å göra men verktighet. Om du hade en aning om vad som står eller inte på tex.GP skulle du inte säga det. Har två lådor med exempel på artiklar!

2009-08-24 @ 17:17:55
Postat av: Ipse Cogita!

Eyal:



Problemet är att de försök till lösningar som gjorts inte fungerar på grundproblematiken. Murar försvårar men allt hat och annat djävulskap som faktiskt finns, finns ju kvar i människors hjärtan och hjärnor, och då hjälper vare sig murar eller staket.



Och självklart ligger ansvaret på båda sidor. Men visst är det skillnad ändå på en av världens mest potenta krigsmaskinerier och självmordsbombare.

2009-08-24 @ 17:31:15
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Eyal

"Murar försvårar men allt hat och annat djävulskap som faktiskt finns, finns ju kvar i människors hjärtan och hjärnor, och då hjälper vare sig murar eller staket." Håller med men från båda sidor! Men lösningen inte är så enkelt. Har ni frågat nån gång varför i plestiniska skolor finns det inte Israel. Hur blir det erkännande om icke erkännande lärs i skolan.



"Men visst är det skillnad ändå på en av världens mest potenta krigsmaskinerier och självmordsbombare." Håller inte alls med jmf! Som fd.soldat ser jag det som förnedrande! Den israaeliska militären ville aldrig döda cevila! En jmf mellan mig och en självmordbombare är orättvis.



Dessutom låter det som att du tycker att självmordbombare är en lite sak. Önskar dig inte å vara med om sådant! Du förstår inte hur det är att leva under ständigt hot i dit eget land. Försök och se framför dig...tänk att du är på bussen till din familj. Du har ditt barn med dig. Fin väder ute. Solen skiner. Alla är glada Plötslig...BOOOOB! Du ser inget för allt är rök. Du känner att dit ansikte är blött men förstår inte vad som har hänt. du letar efter dit barn. du skriker och skriker men ingen svarar. Du försöker resa dig upp men det går inte. Du försöker göra lös dit ben och upptäker ett huvedet brevid din fot. Ett litet huvudet...

Självmordbombing är inte liten grej. Självmordbombing kan förstöra familjer, kan förstöra skälen! Snälla förminska inte det...det är hemsk!

2009-08-24 @ 18:25:18
Postat av: Ipse Cogita!

Eyal:

Jag förminskar ingenting. Jag förstår mer än du tror. Att jag inte lever mitt i smeten betyder inte att jag inte begriper.

Och sluta med att tolka vad jag skriver, jag skriver till exempel ingenting i närheten av "Dessutom låter det som att du tycker att självmordbombare är en lite sak.

Det är ALLAS fel att det är så här, men det finns gradskillnader även i det helvetet.

Och någon gång kanske det skulle vara klädsamt att även erkänna att Israel gör saker som kunde gjorts bättre.

Och, slutligen, lösningen tror jag faktiskt inte finns i min eller mina barns eller mina barnbarns livstid och det är en sann tragedi.

2009-08-24 @ 18:42:30
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Adam

Eyal: "Den israaeliska militären ville aldrig döda civila!"



Vilken värld lever du i?!



Fosforbomber är det roligt att få på sig? Som dessutom är förbjudna enligt alla konventioner som finns i världen, som ni använt flitigt.



Hur fan kan någon försvara det Israels millitär makt håller på med?



Är det roligt att det kommer en bulldozer och jämnar ditt hus som din familj har ägt i 50 generationer?



Har du eller din familj upplevt att din släktning dör i en ambulans bara för att en gränsvakt jävlas och inte ens vill släppa igenom ambulanser som har sirener på?



Är det ok att familjer inte får träffas pga att dem bor på två olika sidor av muren och aldrig får tillstånd att besöka sin familj?



Du beskriver att det inte finns någon hat från israeliska soldater:



Ska jag skicka länkar till dig där israeliska soldater sparkar, spottar och kallar palistinier djur namn? Jag behöver inte för du vet hur eran millitär behandlar Palestinier.



Jag vill inte försvara självmordsbombare men skulle jag se min bebis med en kula i huvudet så skulle jag defenitivt också vilja hämnas. Och hur många barn som har dött under militärmakten Israel är ju många många fler än antalet döda israeler.



Tycker du att tortyr är okej? Något Israels millitär makt utövar dagligen och i värsta tänkbara slag och sätt.



Det finns bra människor i alla nationer för men eran sionistiska regering är i värsta slag och liknar i alla dess slag förintelsen.



Sen det som irriterar mig mest är att så fort någon har en åsikt som Israel inte är överens med då är man direkt antisemitist.

2009-08-24 @ 22:11:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0