Gammelmedier, bloggare och Caster Semenya

Jag läser om den stackars sydafrikanskan Caster Semenya som vann VM-guld på 800 meter och som påstås inte vara kvinna utan...? Ja, vaddå? Man, både och, valack, papegoja eller något annat? Om detta vet vi ingenting men jag kom att tänka på en helt annan debatt som rasar lite då och då; den om bloggare och deras oetiska beteende kontra gammelmediernas oförvitliga skriverier.

Att anordna rena häxjakten på en stackars 18-årig tjej, och troligen förstöra hennes karriär som idrottskvinna och hennes liv, måste väl betraktas som synnerligen oetiskt, grymt och allmänt puckat. Och de som leder den debatten och eldar på och häller all möjlig tändvätska på brasan är inte bloggare utan de gamla seriösa medierna. Skumt men inte överraskande.

Bloggsfären är oftast bättre på att rensa bort dylika ting och hålla ordning på tokstollar. Så sker uppenbarligen inte i gammelmedievärlden, där gäller gammal hederlig flockmentalitet. Hoppas de kommer ihåg det när nästa debatt om bloggarnas oseriositet kommer på tal.

Och tjejens yttrande: "Ingen har någonsin sagt att jag inte är en flicka, men här är jag inte det. Jag är ingen pojke. Varför tog ni mig hit? Ni skulle ha lämnat mig i min by där hemma.", rör mig till tårar.

Ett skäms – riktat till dessa gammelmedier – är på sin plats. Och kommer ni dragandes med "allmänintresset kräver..." i det här fallet så skall jag personligen blogga er ner i avgrunden!

Det är ett löfte.

(AB, Expressen, Svd, DN)

Kommentarer
Postat av: Mikusagi

Att förstöra människors liv är media experter på. Hur mycket tror de att 18-åringar orkar med egentligen? Semenya verkar som tur är få stöd hemifrån men räcker det när hela världen har ögonen på henne?

2009-08-21 @ 21:34:47
URL: http://mikusagi.blogspot.com/
Postat av: Ipse Cogita!

Mikusagi:

Tack. Visst är det smaklöst.

2009-08-21 @ 22:37:59
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Leporello

Världen är full av bedragare , bluffmakare och alla gör det för en sak ,pengar. Det är inte sällsynt att idrottsmän har använt doping för att vara mera berömd och mera rik.

Varför skall Semenia behandlas annorlunda än andra, som bli väckta för dopingkontroll kl. fem på morgonen. För att Sydafrika behöver medalj, för att hon är svart, för att pappan hävdar att hon är hans lilla flicka? För att dom har hittat en mystisk födelsebeviset? Löjligt, jag mår illa när jag läser detta.

Semenia är inte misstänk enbart för sitt utseende, det är experterna på friidrott som påstår detta. Hon/han har förbättrat sitt personbästa från 2:20 till 1:56 på ett halvår. Nästan 7 sekunder. En 18 årig flicka. Frågar du en idrottskunnigt, så skrattar han/hon ihjäl sig.

Slutsats: Innan du tvingar en sån dynga, så kolla lite fakta, om du kan.

2009-08-22 @ 02:55:07
Postat av: Ipse Cogita!

Leporello:

Först: "...kolla lite fakta..." skriver du. Jag är bloggare för tusan hakar, inte reporter.



Sen utgår jag från att de som har hand om alla dopingkontroller kollar alla även denna tjej.



Sen handlade det väl egentligen om att vara försiktig med anklagelser utan bevis. I alla andra fall är pressen i Sverige mycket noga med att inte ange namn, bild etc. på misstänkta, men det blir lite svårt här så här gäller uppenbarligen andra regler.



Vi får se hur det blir, men oavsett vilket så är det synd om tjejen. Jag tror inte hon är så förhärdad som du antyder.



2009-08-22 @ 10:30:45
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0