Dumma i roten?

Ibland blir jag halvtokig. Nu införs det ett rotavdrag för att få fart på hantverkssidan, och då är det självklart så att vissa pundhuvuden skall dra nytta av den situationen och salta räkningar, höja priser och fan anamma. Tröttande (AB).

Att sedan själva systemet är krångligt i onödan, att man kan riskera att åka på en skattesmäll, att hantverkaren faktiskt har dålig koll på om han verkligen kommer att få betalt, och lite annat smått och gott, gör ju inte saken bättre.

Men systemet kunde vara bra men nu kanske det blir tvärtom, speciellt när rotavdragsregistret samkörs med fastigheternas taxeringsuppgifter. Staten kommer att tjäna multom. Det är ju så i vårt land, att ju mer du pysslar om och vårdar din egendom, desto mer vill staten ha av dig. Orättvist tycker jag. Man skulle väl kunna få en liten uppmuntran i stället. "Kaklat om badrummet? Jättebra, du blir nu nedtaxerad för att du sköter dig".

Ursäkta, jag är vaken igen och inser hur dumt det var.

Kommentarer
Postat av: TTM

Nu är det så att Aftonbladets sk journalist Arne Höök som skrev den där artikeln har gjort bort sig något bibliskt. Jag har skickat mejl till både honom och hans chef för att påpeka detta. Chefen svarade att han är på semester men skulle se till att Höök fick veta vad jag tyckte.

Det är nämligen så att priset det där puckot i artikeln fått är i högsta grad rimligt. Jag jobbar själv i branschen och har installerat många luft/vattenvärmepumpar. Jag orkar inte gå igenom alla poster en gång till för att förtydliga vad det är som gör installationen så dyr, men du kan vara lugn för att hantverkaren inte gör sig någon hacka på affären. Vinsten brukar ligga runt 3 - 6 000 kr och det må röra sig om två dagars arbete, men det är långa dagar.

Arne Höök gör sig skyldig till absurda felräkningar när han drar till med den där timlönen på 1 800 och att han sedan jämför den där villaägarens månadslön på 19 000 med en faktura på 30 000 är bara löjligt.

Läs kommentarerna under artikeln. Vid det här laget har några som vet vad de pratar om skrivit kloka inlägg.

30 000 känns säkert dyrt, det är det dock inte. Det är mycket pengar men det är vad dessa arbeten kostar i Sverige pga att materialet är dyrt och att företagaren får betala enormt mycket i skatt och sociala avgifter när denne i slutändan vill ta ut pengarna som lön.

För övrigt är min egen timdebitering 350 kr, så får du en uppfattning om hur sjuka Hööks uppgifter är.

2009-08-10 @ 22:38:42
Postat av: TTM

Vill bara tillägga att Aftonbladet länge drivit en märklig hatkampanj mot hantverkare och idag fick jag nog då det börjar närma sig förtal. Jag förstår att folk som inte har minsta aning om vad allting kostar för entreprenören blir förbannade när de tror att AB ristar sanningen i sten.

Jag menar heller de mer abstrakta kostnaderna i form av värdeminskning på bilen och det faktum att man en gång köpt utrustning som är eller inte är fullt betald, utan konkreta utgifter; drivmedel (underskatta inte den utgiftsposten, jag kör 15-20 mil/dag), skatt, sociala avgifter och just material.

Jag vet inte om Aftonbladet är så dåligt pålästa om småföretagens ekonomi eller om de helt enkelt är ute efter att så split mellan hantverkare och alla andra människor. Kan inte förstå syftet med det sistnämnda.

Min gissning är att det är ett populistiskt grepp för att locka läsare: de vet att andra har så dålig koll att de tar vilken artikel som helst för dagens sanning. Sedan följer läsarna allt som skrivs i ämnet i tron att de blir serverade någon stor hantverkarkonspiration som Aftonbladet löst.

Fuck 'em. Kommer aldrig köpa den skitblaskan igen.

2009-08-10 @ 22:50:14
Postat av: Ipse Cogita!i

TTM:

Jag är egenföretagare själv så jag håller med dig i mångt och mycket.



Dock tycker jag fortfarande att systemet är som gjort för att hantverkarna kan bli blåsta eftersom det måste vara svårt att veta hur kunden har det med alla ROT-liknande avdrag (här ingår väl även hushållsnära tjänster till exempel).



Sen tycker jag att konstruktionen kunde vara enklare eftersom det är mer hantverkstid vi vill ha, inte mer administration för hantverkaren.



För övrigt är vara sig medierna eller – värre – politiker speciellt insatta i småföretagarens villkor.

2009-08-10 @ 23:56:49
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: TTM

Jo fan, ROT-avdraget är ren skit. De sämre bemedlade kan ju inte ens utnyttja det då de inte betalat in tillräckligt i skatt, bara det gör att hela grejen slickar uppåt. Att hantverkaren sedan ska behöva be skatteverket om en stor del av betalningen för sitt jobb känns väl sådär...

Jag håller för första gången på med ett jobb där kunden vill utnyttja ROT-avdrag. Hon gick dock med på endast 10-dagars betalningstid för sin del av arbetet, vilket innebär att jag bör ha hela summan inom 30 dagar. Funkar det, så är det ju rätt OK vad fakturan beträffar, men jag gillar som sagt ändå inte hela prylen.

Så mycket käbbel jag haft med skatteverket tidigare förväntar jag mig dock att de ska börja fittas i den här frågan också, men det är som det är. :)

2009-08-11 @ 04:05:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0