Du kan vara död!

Makabra händelser kan ju inträffa men jag tycker nog inte att det skall vara möjligt att bli dödförklarad när man lever (Kvp). Det måste kännas lite kymigt där vid morgonkaffet när man öppnar posten och upptäcka att man har kolat vippen.

Nu är det ju inte första gången som fel uppträder och det skall gudarna veta att det kan hända och det måste hända – men så ofta? Ena dagen kommer inga ambulanser, nästa dag opereras fel patient och mister organ som han/hon tycker skall vara kvar och kommer man inte till möte med arbetsförmedlingen trots att man skall gå på morsan begravning, då dras ersättningen in.

Regelsystem som falerar kommer alltid att finnas, och vissa får man ha överinseende med. Men när det gäller viktiga ting – som en penisoperation eller meddelande till anhöriga om att en människa är död – då vill det till att kolla, kontrollera och checka åtgärderna så att inga fel begås.

Nu resonerar inte ansvariga tjänstemän på detta sett och beviset tar vi här:

"Enligt Kerstin Holst orsakas den här typen av misstag oftast av den mänskliga faktorn.
- Det kan exempelvis vara en handläggare som knappar in fel personnummer. Det händer inte ofta, men är väldigt olyckligt när det sker."

Det är inte mycket till säkerhetsrutiner när det kan gå åt hillvitte på ett felknappat nummer. Och jag har alltid och kommer alltid att ha svårt för den här nonchalanta tjänstemannajargongen där empati och förståelse inte finns i dessa människors kroppar, än mindre i deras hjärnor.

Nu går jag och knyter mig och även om jag tydligen kan vara en knapptryckning från döden, så hoppas jag jag lever i morgon, såväl på riktigt som i den administrativa världen.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0