Kärring – ett ord i förvandling?

Det verkar vara en debatt på gång kring betydelsen av ordet kärring. Om jag inte nickat till helt, så är det någon som gjort en informationskampanj kring bilkörning. "Kör som en kärring..." Andemeningen lär vara att kvinnor kör bättre – så budskapet skall vara positivt.

Huruvida kvinnor kör bil bättre än män låter jag vara osagt. I den debatten ger jag mig inte in frivilligt. Men vad gäller ordet "kärring" är saken klar: det är inget positivt i det ordet (sen får Marit Paulsen säga vad hon vill!).

En kärring bakom ratten är en person, man eller kvinna, som envisas med att köra: nära mittlinjen, gärna med tio till femton kilometer i timmen lägre hastighet än tillåtet, troligtvis iförd hatt, samma hatt skymmer backspegeln, och som när man äntligen kan köra om, hytter med näven, blinkar med ljuset och skriver en insändare (anonymt) vid hemkomsten.

Så var det med den saken och kom inte och ladda det ordet med något på pluskontot! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0